Sv: Å henge ut barnehager (Barnehagebasen VG)
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Det var en fantastisk bra kronikk. 
Jeg synes hele VG-debatten er dum. Jepp, fint med en debatt om barnahagene forsåvidt, men er det så ille? Hvem tjener på sensasjonsoverskifter og krigstyper om dette? Og hvem taper? Hvis det er så ille for barna å være i barnehagen, hva er alternativet, egentlig?
Og hvis kopper på badet og bæsjelukt på et stellerom (!) er ille, hvor vil vi, egentlig?
Forsåvidt? Jobber du i barnehage? Det gjør nemlig jeg og jeg har gått og kjent på den vissheten om at jeg er ansvarlig for 18 barns liv og helse. Det er ekstra vanskelig når det er få på jobb, dype vannpytter, bord og hyller som ikke er festet. Vi gjør så godt vi kan, men det er vanskelig å sette foten ned når man ikke har et lovverk å støtte seg til. Når jeg kommer på tidligvakt, hvor mange unger skal jeg kunne ha ansvar for alene før mellomvakten kommer? Hva om mellomvakten er syk? Kan jeg ha 18 unger alene fram til klokken halv ti. Er det forsvarlig? Hvor lenge skal vi vente på at kommunen fikser porten så ikke ungene krabber under og springer ut i trafikken? Hva med hullet i gjerdet. Hva med den store vannpytten som danner seg under husken i smeltetida. Hvor lenge har ikke jeg ventet på sand i kassen utenfor så jeg kan strø glattisen? Denne debatten er viktig. Ikke bare forsåvidt. Barnehagene har blitt en salderingspost. Det er såvidt vi får penger til leker og pedagogisk materiell. Det er naivt å tro at ikke denne sparingen skal gå ut over vedlikehold også.