|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#202 |
|
Drømmer
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Nå fikk ikke min morsmelk forsåvidt, men aktiv gutt som kun spiste grøt eller mme ga visst heller ikke blubbete barn. |
|
|
|
|
|
#203 |
|
awesom
|
Jeg hadde en dyrsterk og superaktiv men dog smellfeit baby som stortsett ikke spiste annen en mors fløtepupp.
|
|
|
#204 |
|
Borte
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg veide nettopp Lillesøster i kveld. 3,5 år og 13 kg. Og masse tydelige muskler.
|
|
|
#206 |
|
saftig
|
Jeg husker at mamma har snakket om en nabodame som la barnet sitt på loftet, og at mamma var så sjokkert. Dette var på sekstitallet. Jeg og mine søsken har alltid vært med henne i det hun gjorde.
|
|
|
#207 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Stakkars lille. Det er dessverre mange lignende historier. Babyer skulle gjerne gråte seg i søvn, eller være i lekegrinda hele dagen.
|
|
|
|
#208 |
|
Fortynnet
|
Jeg tror ikke alle fulgte disse reglene med å la barn ligge for seg selv og gråte mellom stellene. Men dette var de gjeldende anbefalingene, som antagelig spredde seg godt selv om de ikke hadde internett. Min bestemor fødte åtte barn på førti- og femtitallet. Hun var en opplyst dame som var opptatt av å gjøre ting riktig. Jeg har lest de bøkene hun hadde om barnestell og barns utvikling, Dr. Spock var jo stor på den tiden og der står det vel at spedbarn skal ha det mørkt og stille mellom stellene, jeg husker ikke detaljene. Men jeg tror mange foreldre var opptatt av å gjøre "det riktige", akkurat som vi er nå. Og autoritetene, barneleger, fortalte at dette var det riktige. Her står det litt om Dr. Spock og hans bok om barnestell, som kom på norsk i 1952. Det var sikkert mye der som ble sett på som nytt og revolusjonende og svært moderne. http://no.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Spock Sist redigert av Filifjonka : 16-02-13 kl 11:26. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Kloke ord fra Filifjonka.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#210 |
|
This is normal!
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Interessant kronikk om TV2s program:
|
|
|
|
#211 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da må vi sørge for at det er slik og at bemanningsnormen fastsettes slik at ikke kommunene kan fortsette å kutte på bemanning og vikarbudsjettene. Saken er den at det i veldig mange barnehager er slik nå at det kuttes. 80% av barnehagens budsjett er personal så det er nesten bare her det kan kuttes. Der jeg arbeider har vi tre ansatte på tre små som norm så vi er ganske heldige, men det blir ikke slik i praksis uansett fordi vi går ulike vakter og har pauser og møter. Det normale på avdelingen er oftere at vi er to igjen til å være sammen med barna. Hvis noen er syke slåes avdelingene sammen, noe som resulterer i større barnegrupper og dette er heller ikke heldig for de små.
|
|
|
#212 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg synes også det var en interressant kronikk, problemet er bare at det ikke er slik. Det sitter ingen voksen på gulvet og er tilgjenglig kontinuerlig, tvert i mot sitter det en voksen en liten stund, før vedkommende må gjøre en av de mange andre oppgavene, og brnet får beskjed om at hun må lære seg å være alene på gulvet litt, for sånn er det i barnehage.
|
|
|
|
#213 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Dette kranglet jeg mye med svigermor om. Gubben min er født i `64 og hun mente at han lå i timesvis alene på et mørkt rom HELE det førtste året!
|
|
|
|
#214 |
|
Dårlig husmor
|
Men når jeg har vært hjemme med barn så har jeg også sittet på gulvet en liten stund, og så har jeg gått og gjort husarbeid eller lest avisen eller pratet med en venninne. Barnet må faktisk lære at de kan være alene og finne på noe. Forskjellen med å gjøre det hjemme og i en barnehage er at i en barnehage er det andre barn å se på, og etterhvert leke med, mens hjemme er det en kjedelig mamma som vasker klær. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Du har helt rett, men forskjellen er også at hjemme er (de fleste) barna i trygge omgivelser. Hjemme vil (de fleste) foreldre avslutte husarbeidet/matlagingen/de de holder på med når barnet reelt gråter, i barnehage må barna ofte vente fordi det er andre barn som også reellt gråter.
|
|
|
|
#216 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#217 |
|
I mål
|
I vår barnehage sitter stort sett alltid en ansatt på gulvet med barna under frilek, såvidt jeg vet. Blant annet nesten alltid når vi henter. Og da er det bare toåringer, mange snart 3, så de leker mest med hverandre. |
|
|
|
|
|
#218 |
|
Tittel og tittel....
|
Sånn er det på småbarnsavdelingen i barnehagen hvor jeg jobber også.
|
|
|
|
#219 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sånn er det på de to småbarnsavvdelingen i vår bhg også. Det var alltid en voksen på gulvet med de, ofte to også. Vi hadde en fantastisk småbarnsavdeling!
|
|
|
#220 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Min mormor fortalte at min onkel født i starten av april, fikk komme ned i stua til 17. mai. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|