Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 08:27   #421
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

D'arcy, det har blitt gjentatt relativt mange ganger nå at det ikke er den ene trusa eller telefonen det er snakk om, men summen.

Jeg ser det, men jeg konkluderer med at summen hjemme hos oss nok sikkert hadde blitt stemplet som veldig feil av mange i denne tråden. Det føles faktisk absurd å skulle sitte og skjemmes over hva vi eier og hva vi (og besteforeldre) har valgt å gi Ungen opp gjennom tidene.

Gammel 28-02-13, 08:35   #422
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som har sagt at man må skjemmes om barnet har en BB- bokser? Min eldste har, julegave riktignok, men det falt meg ikke inn at jeg skulle skamme meg da dyre truser kom opp i tråden. Jeg vet at vi er bevisste rundt forbruk og tror vi overfører gode verdier til barna der, selv om vi eier enkelte dyre ting. Jakke til 7000 synes jeg for øvrig er latterlig, og harry.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 08:37   #423
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det noen som har sagt at man må skjemmes om barnet har en BB- bokser? Min eldste har, julegave riktignok, men det falt meg ikke inn at jeg skulle skamme meg da dyre truser kom opp i tråden. Jeg vet at vi er bevisste rundt forbruk og tror vi overfører gode verdier til barna der, selv om vi eier enkelte dyre ting. Jakke til 7000 synes jeg for øvrig er latterlig, og harry.

Jeg har en jakke til 5.000,-. Er det latterlig og harry? Hvor mener du grensen går? Og ja: Den er kjøpt fordi den er varm og klassisk. Nei, det er ikke CG. Jeg droppet CG på grunn av pelsen.

Gammel 28-02-13, 08:44   #424
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg vill ikke ha kjøpt en jakke til 7000, men nekter å anse folk som gjør det som komplette idioter.

Hvor i denne tråden har folk sagt at man anser de som kjøper jakker til 7000 som komplette idioter?

Jeg må få lov å mene at jeg synes slike vesker som koster 11000 er harry, og jeg synes det er et idiotisk valg, så fremt veska har en anslagsvis verdi på en fjerdedel eller noe sånt, og disse veskene ikke ville vært like populær blant de som kjøper de om de kostet 3000. Jeg sier ikke noe om disse personene ellers, det har jeg jo ingen forutsetninger for å mene noe om, jeg kjenner de ikke.

Og hvor i tråden sier man at de som bor på vestkanten er en ensartet og homogen gruppe? Han som er omtalt i artikkelen var jo fra Vestby.

Gammel 28-02-13, 08:48   #425
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er utrolig lei av at alle her jeg bor nå settes i "rik og bortskjemt"-boksen. Det er utrolig langt fra virkeligheten og jeg blir provosert av at folk ikke ser at det er akkurat like lite sant at vestkanten er overbefolket av jålete egoister med lomma fulle av gryn som at man ikke kan ferdes på Østkanten uten å bli ranet.

pøbelsara quotet dette, så vet ikke hvem som opprinnelig skrev det, men hvem her og nå setter alle folk på vestkanten i "rik og bortskjemt"-boksen?

Gammel 28-02-13, 08:51   #426
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg har en jakke til 5.000,-. Er det latterlig og harry? Hvor mener du grensen går? Og ja: Den er kjøpt fordi den er varm og klassisk. Nei, det er ikke CG. Jeg droppet CG på grunn av pelsen.

Er det så farlig om Line syns det er latterlig og harry at du har dyr jakke?

Jeg syns det er synd at denne tråden blir så personlig og at det leveres karakteristikker i hytt og pine, for det som man burde være oppmerksom på er eget forbruksmønster og hva slags økonomisk forbilde man er for barna sine.

Og så er jeg enig med Apan i at det er utidig at bekymring for unges forbruksmønster møtes med hentydninger om at man "ikke har råd til en sånn jakke". Det understreker jo i aller høyeste grad hvor merkepresset kan oppstå, men det er et dårlig argument i den overordnede debatten.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 08:53   #427
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Og hvor i tråden sier man at de som bor på vestkanten er en ensartet og homogen gruppe? Han som er omtalt i artikkelen var jo fra Vestby.

Begge artiklene og en nyhetsoppfølging i NRK handlet om vestkantungdom selv om avisen tilfeldigvis hadde truffet en fra Vestby i LV-butikken. Det er mediene, og ikke FP-brukere som har satt vinklingen.

Gammel 28-02-13, 09:06   #428
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hva mener du med å "sparke oppover"? Mener du at de som er kritiske til å kjøpe jakker til 7000 kr til ungene sine på noen måte er "lavere" enn de som synes det er greit? Du har oppfattet at de holdningene nødvendigvis ikke har sammenheng med personlig økonomi? Eller at østkanten på noe vis er "lavere" enn vestkanten? Ettersom det å hevde at merkepresset på dyre merker er høyere på vestkanten enn på østkanten, er å sparke oppover.

At det i enkelte miljøer blir en forventning om at man må ha skoleveske til 11 000 kr, er vel de fleste enige om at er uheldig. Spørsmålet blir hvordan man på individnivå kan være med på å motvirke dette. Og da argumenterer flere i denne tråden for at nøkterne valg som motvirker kjøpepresset, er viktigere enn individuell frihet til å kjøpe så dyre jakker man bare vil til barna sine.

Litt på samme måte som at noen argumenterer for at yrkesføre kvinner bør velge arbeidslivet i stedet for å være hjemmeværende, selv om de ønsker det og har råd, fordi reell likestilling er så viktig på samfunnsnivå at det legger noen føringer på hvordan vi bør gjøre våre valg på individnivå.

Jeg foreslår at du leser innleggene mine en gang til. Uten vrangbrillene på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:08   #429
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Er det så farlig om Line syns det er latterlig og harry at du har dyr jakke?

Jeg syns det er synd at denne tråden blir så personlig og at det leveres karakteristikker i hytt og pine, for det som man burde være oppmerksom på er eget forbruksmønster og hva slags økonomisk forbilde man er for barna sine.

Og så er jeg enig med Apan i at det er utidig at bekymring for unges forbruksmønster møtes med hentydninger om at man "ikke har råd til en sånn jakke". Det understreker jo i aller høyeste grad hvor merkepresset kan oppstå, men det er et dårlig argument i den overordnede debatten.

Jeg vet ikke om det er meg du mener, men jeg har virkelig ikke noe sted hevdet at folk er kritiske fordi de er misunnelige og ikke har råd til å være med på forbrukskarusellen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-02-13, 09:09   #430
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det er meg du mener, men jeg har virkelig ikke noe sted hevdet at folk er kritiske fordi de er misunnelige og ikke har råd til å være med på forbrukskarusellen.

Nei, jeg mente ikke deg.

Gammel 28-02-13, 09:14   #431
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg foreslår at du leser innleggene mine en gang til. Uten vrangbrillene på.

Det behøver jeg ikke, jeg fikk med meg hva som sto i dem. Poenget med det første avsnittet du siterer, er at budskapet ditt drukner i pigger, såre tær og skyttergravsmentalitet, såpass at du selv ender opp med å sende sleivspark i alle retninger.

De siste to avsnittene oppsummerer det jeg oppfatter som essensen i denne debatten. Altså ikke hva som er verst av å kjøpe truser til 200 kr, jakker til 7000 eller telefoner til 4000, men sammenhengen mellom våre private forbruksvalg og en uheldig samfunnsutvikling knyttet til merkepress blant barn og unge.

Gammel 28-02-13, 09:18   #432
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

...Er det vanlig blant vestkanten, som er nevnt her, at ungdommene fritt disponerer sånne summer å shoppe for?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

At utstyrs- og merkepresset er ganske omfattende i enkelte miljøer, og da kanskje særlig miljøer som preges av vestkantungdom, tror jeg vel at er et faktum. Når det er sagt er det jo intervjuet en type i artikkelen fra Vestby, og det er jo ikke i Oslo en gang, og på ingen måte et vestkantmiljø, så dette er selvsagt også personavhengig.

Og nei, jeg tror ikke dette gjelder alle på vestkanten, men jeg tror likevel det gjelder såpass mange at jeg er glad for at vi har valgt som vi har rundt bosted.

Jeg kjenner litt til Nordseter skole, som er nevnt i den ene artikkelen, og nettopp dette er en av grunnene til at den skolen ikke er aktuell for mine barn.

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg kjenner for lite til kulturen der, men vet jo litt om tendenser mellom ressurser og skoleprestasjoner. Men er det også sånn at de fra slike områder også presterer bedre i arbeidslivet? Er fokus på skole og framgang, i tillegg til klær/utstyr/framtoning? Bæres de på hendene til de får egen (godt betalt) jobb, og så kan de umiddelbart videreføre livsstilen, eller er de avhengig av foreldrene sine lengre for å klare seg?

....
I min tid tjente jeg penger for å kjøpe skolebøkene mine selv bl.a. :rugg rugg: (men sekk fikk jeg visst)

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Nei, spurte litt generelt først, og dro så inn bare noe jeg stusset på. Jeg tenkte kanskje noe visste mer om dette. Klarer de å bevare livsstilen videre inn i voksenverden? Det var egentlig bare det jeg lurte på. Og hvordan klarer de det? Du skal ikke strekke deg veldig langt heller, før et relativt høyt forbruk + daglige utgifter knyttet til det å klare seg selv, utgjør mer enn startlønn i enkelte yrker.

Jeg er utrolig lei av at alle her jeg bor nå settes i "rik og bortskjemt"-boksen. Det er utrolig langt fra virkeligheten og jeg blir provosert av at folk ikke ser at det er akkurat like lite sant at vestkanten er overbefolket av jålete egoister med lomma fulle av gryn som at man ikke kan ferdes på Østkanten uten å bli ranet.

pøbelsara quotet dette, så vet ikke hvem som opprinnelig skrev det, men hvem her og nå setter alle folk på vestkanten i "rik og bortskjemt"-boksen?

jeg qutet meg selv her, Ine. Og over det qutet har jeg valgt ut noen utsagn fra starten av debatten som illustrerer hva jeg mener.

Gammel 28-02-13, 09:19   #433
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Det behøver jeg ikke, jeg fikk med meg hva som sto i dem. Poenget med det første avsnittet du siterer, er at budskapet ditt drukner i pigger, såre tær og skyttergravsmentalitet, såpass at du selv ender opp med å sende sleivspark i alle retninger.

Nemlig. Og pøbelsara: hvem og hvor sier at man mener de som kjøper jakker til 7000 er komplette idioter, og hvor blir det sagt at man mener de som bor på vestkanten er en ensartet og homogen gruppe?

Gammel 28-02-13, 09:20   #434
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

De siste to avsnittene oppsummerer det jeg oppfatter som essensen i denne debatten. Altså ikke hva som er verst av å kjøpe truser til 200 kr, jakker til 7000 eller telefoner til 4000, men sammenhengen mellom våre private forbruksvalg og en uheldig samfunnsutvikling knyttet til merkepress blant barn og unge.

Jeg debatterer tydeligvis noe helt annet enn deg. Jeg debatterer hvor greit eller ugreit det er å sette seg på sin høye hest og si negative ting om andres valg.

Gammel 28-02-13, 09:20   #435
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Nemlig. Og pøbelsara: hvem og hvor sier at man mener de som kjøper jakker til 7000 er komplette idioter, og hvor blir det sagt at man mener de som bor på vestkanten er en ensartet og homogen gruppe?

Se quotene mine over.

Nå må jeg jobbe.

Gammel 28-02-13, 09:23   #436
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg debatterer tydeligvis noe helt annet enn deg. Jeg debatterer hvor greit eller ugreit det er å sette seg på sin høye hest og si negative ting om andres valg.

Mener du at man ikke kan kritisere andres valg, what so ever?

Jeg syns virkelig det må være innafor å være skeptisk til vestens forbruksmønster, og synes at man bør stramme inn her, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 09:25   #437
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan bare svare for mitt sitat over her, men at merkepress er en av årsakene til at vi ikke har valgt Nordseter skole til våre barn, er det å sette seg på sin høye hest å snakke negativt om andres valg?

Jeg må for øvrig også på et møte nå.

Gammel 28-02-13, 09:25   #438
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Mener du at man ikke kan kritisere andres valg, what so ever?

Jeg syns virkelig det må være innafor å være skeptisk til vestens forbruksmønster, og synes at man bør stramme inn her, altså.

Det er ejg enig i. men jeg er ikke enig i at man på grunnlag av en tendensiøs artikkel om vestkantungdom som egentlig handlet om en fyr fra landet og forbruk generelt, skal bli sjokkert og indignert og fordømmende og hevde at man er så himla glad for at man ikke bor der fordi folk der står for ting man ikke er enig i.

Gammel 28-02-13, 09:29   #439
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du er med på å snurre merkekarusellen. Ja, det er "status" blant de yngre om de har BB eller CC boksere, det er å anse som dyrere merker. Ja, vi har hatt diskusjonen i klassen.

Hvor går grensen for hva som er ok og ikke, har man spurt om flere ganger i tråden, en ikke fått svar. "Roper i skogen".

Gammel 28-02-13, 09:32   #440
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Se quotene mine over.

Nå må jeg jobbe.

Jeg ser fortsatt ikke at noen sier at de som handler en jakke til 7000 er komplette idioter.

Jeg ser heller ikke at noen sier at alle på vestkanten er en ensartet gruppe, selv om man stiller spørsmål om det er slik at det er et stort merkepress på vestkanten, i enkelte miljøer.

Tror du virkelige at noen som har deltatt i debatten her inne tror at innenfor vestkantbydelene er det bare foreldre som slavisk kjøper jakker til barna til 7000 og vesker til 11000, og at alle disse føler seg bedre enn andre fordi de bor på vestkanten? Hvis du tror at jeg tror det, kan jeg opplyse deg om at du tar feil.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.