Sv: Et oppgjør med drittmaten
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Vi lager stort sett mat med gode råvarer, men det hender at vi gjør det enkelt og billig en dag også.
Bondens marked? Hør på dere selv da? Det har vi ikke her for vi bor visst ikke i Oslo. Jeg tviler uansett på at vi hadde hatt råd til å handle så mye der. Jeg er glad for billigkjedene jeg. Der kan vi handle grei mat til en grei penge og vi må faktisk tenke økonomi når vi handler. Selvfølgelig leser vi på pakkene og styrer unna verstingene og jeg forventer faktisk at selv den billige lasagnen i frysen på rema 1000 er trygg og ikke full av medisinkjøtt som ikke står oppført på pakken.
Men poenget var ikke medisinkjøtt, men det faktum at all ferdigmat inneholder ingredienser produsenten ikke vet hvor stammer fra og at man dermed ikke nødvendigvis kan stole på varedeklarasjonen fordi de som har trykket det på esken ikke har noen mulighet til å spore lengre tilbake en ett ledd og det leddet er til en annen fabrikk.
Skal få skikkelig mat, må man lage den selv. Jeg synes også at man skal få vite hva billiglasagnen på Rema inneholder, men det produktet kommer alltid til å være langt dårligere enn hjemmelaget lasagne, og det er heller ikke noe hokuspokus å få til hjemme på kjøkkenet sitt.
Det koster gjerne litt mer enn ferdigprodukter og halvfabrikata, men da er iallefall matvaretryggheten ivaretatt, og man slipper innholdslister lange som et vondt år med tilsetningsditt og smaksforsterkerdatt. For ikke å snakke om saltinnholdet i ferdigmaten.