Sv: Private grunnskular
Jeg har ikke hørt om at det ikke er lov å ha to Montessoriskoler i samme kommune før. Hvem bestemmer det? Det er Utdanningsdirektoratet som gir godkjennelse til å drive Montessoriskole, kommunene har kun uttalelsesrett. Så lenge tillatelsen er gitt (og i den prosessen tror jeg det er en vurdering om det ligger lignende skoler i nærheten), har man lov å drive skole. Jeg tror jeg vet i hvilken kommune du bor, og den jeg forsto det slik at den ene skolen som ble nedlagt var for liten og at det ble for tungt å drive den.
Montessori er en pedagogikk som er ganske "almenn spiselig" for folk flest, i motsetning til en del kristne friskoler. Det vil være lettere å få både elever og personell til en slik skole. Og mye av poenget med å starte en privatskole som erstatning for den kommunale skolen vil jo være å beholde et samlende tilbud for de aller fleste.
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Personlig skjønner jeg ikke at man vil "redde" små skoler på denne måten, at de er små gir endl begrensninger og sårbarhet for både elever og lærere. Men det er jo en diskusjon for seg.
Hva er små skoler? 20 elever? 70 elever? Skolenedleggingsdebatten som raser i mange kommuner for tiden dreier seg i mange tilfeller ikke om skoler med fire elever i hver klasse, disse er lagt ned for lenge siden. Skolene som ønskes nedlagt nå er i mange tilfeller velfungerende med gode faglige miljø. Så vidt jeg vet er det ingen vitenskapelige bevis for at småskoler har dårligere kvalitet, snarere tvert i mot. For noen elever kan en liten skole virke begrensende, mens andre elever kan blomstre i et mindre miljø. Og til slutt så er en grendeskole et lim i et lokalsamfunn. En skolenedleggelse dreier seg ofte om eksistensen til en bygd.