Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Farsemat, blandingskjøtt og ferdigprodukter - hvilke bruker du?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-13, 21:05   #37
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Farsemat, blandingskjøtt og ferdigprodukter - hvilke bruker du?

Jeg lot meg overtale en stund av Priors egen godkjenning av MUK, og spiste kyllingwinerpølsene. Man skal i utgangspunktet kunne stole på hva produsentene sier, men har man noen gang fått se akkurat hva det er Prior sine "ny og forbedrede" maskiner gør? Jeg har i hvert fall vendt dem ryggen igjen, og bruker kun hel kylling, helst økologisk, men synes den er dyr som hverdagsmat. Spiser priorprodusentene pølsene selv? Det siste jeg hørte var at MUK inneholder tilsetningsstoffer som nødvendigvis ikke er listet blandt ingrediensene, fordi det er et produkt i seg selv og krever ikke full deklarasjon brukt i andre produkter.

Ellers bruker jeg karbonade og kjøttdeig som ser fin ut. Jeg foretrekker å male selv, og bruker gjerne flatbiff eller rundbiff men det blir ikke så ofte. Min far kjøper svinekjøtt og maler selv, og når min mor lager medisterkaker av det er de ganske gode. Jeg ser mistenksomt på karbonaden og kjøttdeigen som selges rundt om kring, i det siste reagerte jeg spesielt på Coops eget merke. Karbonadedeigen har i utgangpunktet 5% fett men dette var mist 20+% med hvite klumper, og om det ikke var fett var det sener og slintrer man hadde skjært bort om man malte selv. Kjøttdeigen var enda værre, de hvite klumpene i den nærmet seg 40% garantert (!!). Andre produsenter har både bedre og gjevnere kvalitet, standard Gilde blandt dem. Jeg stoler egentlig ikke på noen av produsentene, fordi jeg vet hvordan malt kjøtt blir når jeg gjør det selv. Både okse og svinekjøtt er noe helt annet. Unntaket er er et par butikker som har karbonadedeig som både lukter mindre og er uten de hvite klumpene (her er det Birkeland, Menybutikkene, og inntil nylig Safari). Den er selvpakket eller i løs vekt. Lager man kjøttdeig selv lukter den ikke som det gjør når man åpner en pakke kjøpt på daglivaren. Farse kjøper jeg aldri, og var aldri vant med det hjemme fra heller.

Svaret mitt er ikke helt i tråd med hva Røverdatter lurte på, men det er hvert fall betraktningene jeg har gjort meg i de siste; men ja vi bruker kjøttdeig og karbonade som ser noen lunde ut, selv om jeg foretrekker å male selv. Det er noen retter som stadig er etterspurt kjøttkaker i brun saus, spagetti bolognese og kjøttboller i tomatsaus, og utfordingen er vel å gjøre dem sunnest mulig. Pølser er også barnefavoritt, men det har virket helt uoverkommelig å lage selv fra grunnen av. Selv var jeg vegetarianer i flere år, men det å ha familie har satt det helt til side.

I år har jeg latt meg inspirere av Berint Nordstrands innslag i ernæringsdebatten, og jeg liker det hun gjør.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.