Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Jeg tror at barn som allerede har en god tilknyttning til foreldrene er mere robuste til å "tåle" en barnehagehverdag med få voksne tilgjengelige. Videre er det viktig med god voksentetthet og ikke for store barnegrupper. Dette er desverre ikke slik utviklingen har gått de siste årene. Dette er politiske valg, og det er vi som foreldre som bør stemme riktig ved valgene for å få politikere som vektelgger barnehager av god kvalitet. Jeg har selv vært i situasjonen å skulle redusere bemanning i barnehage pga at enkelte lokalpolitiker f eks for enhver pris vil unngå eiendomsskatt.
Det er også viktig at de voksne som jobber i barnehage vet hvor viktige de er for barna, og at de er mentalt tilstede for dem og leser dem godt. Da kan barna få møtt sine behov på en positiv god måte. Primærperson synes jeg derfor er viktig på småbarnsavdeling (tilknytningteori) Kvello er en fagperson som sier mye fornuftig om voksenrollen i barnehager. Det er overhode ikke slik at "alle" er egnet til å jobbe barn, slik enkelte har yndet til å tro. Det at en har barn selv, er heller ikke nødvendigvis en kvalitetsikring. Personlig egnethet er kjempeviktig, det gjelder både for pedagoger, barne og ungdomsarbeidere og ufaglærte assistenter. 
Jeg tror ikke alle barn får forhøyede nivåer av kortisol over lang tid etter en tidlig barnehagestart, men det er nok desverre noen som gjør det.
Viktig tema!