Sv: Ny hund?
Madicken, Berner Sennen er en fantastisk hund! Herlig gemytt, veldig glad i barn og voksne, passe bedagelig (må ikke aktiviseres voldsomt hver eneste dag, men følger deg likevel på langturer uten problemer). De er også overraskende lettlærte og veldig flokkdyr. Du slipper nok å sloss om sjefsrollen når du har berner i hus.
Levetiden er vel rundt 10 år, mener jeg. Klubben har jobbet hardt med å bli kvitt hd/aa problematikk, og tror nok levealderen har steget som en følge av det. Jeg har hatt to bernere. Den første døde dessverre i en ulykke som ung. Den andre ble 10 år gammel. Det finnes jo massevis av eksempler på bernere som har blitt mye eldre også.
Bernere røyter en del i røyteperioden, selv om de bare har et lag med pels. Fordelen med berner-røyt, er at pelsen samler seg i dotter, i stedet for at det blir liggende enkelthår overalt. Jeg lærte opp mine til å bli støvsugd, forresten. Det funka fint 
Ja, og et pluss til med berner: De sikler ikke slik som mange andre store hunder ofte gjør.
Åååå, nå vil jeg ha bernervalp igjen, kjenner jeg! Husker hvor utrolig fint forhold bernern vår hadde til katten, faktisk. De ble så glad for å se hverandre hver eneste morgen. Grombikkje!
|