|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilke tanker gjør du deg om klasseforskjeller i Norge? | |||
| Jeg/vi har ikke høyere utdanning og vi ser på såpeserier og leser aldri bøker og aviser |
|
2 | 1,08% |
| Jeg/vi har ikke høyere utdanning, men vi leser bøker, aviser og ser på nyheter |
|
43 | 23,12% |
| Jeg/vi har høyere utdanning, men vi ser heller på såpeserier enn å lese aviser og se på nyheter |
|
25 | 13,44% |
| Jeg/vi har høyere utdanning og vi leser aviser, bøker og ser på nyheter |
|
117 | 62,90% |
| Jeg tenkter at det i stor grad stemmer at arb. klassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
6 | 3,23% |
| Jeg tenker at det i noen grad stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
72 | 38,71% |
| Jeg tenker at det sjelden stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
28 | 15,05% |
| Jeg tror klasseforskjellene er større nå enn for noen tiår siden |
|
33 | 17,74% |
| Jeg tenker at klasseforskjellene er omtrent som de var for noen tiår siden |
|
42 | 22,58% |
| Arbeiderklassen Schmarbeiderklassen |
|
20 | 10,75% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samfunnsklasser og livsstilHar samme inntrykk som deg, nokon. Selv hadde jeg sikkert hatt lettere for å ta doktorgrad i nesten hvadetmåtte være enn å klare svennebrevet som tømrer eller elektriker, så jeg har iallfall stor respekt for de som "har det i hendene" uten at jeg på noen måte tror de mangler noe i hodet av den grunn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstil
|
|
|
|
#3 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg vet ikke om det er riktig, men alle disse gjentagelser her på FB om at det er så viktig med høyere utdannelse og at ungene MÅ ta det, tolker jeg i retning av at det ikke er bra nok å ta en yrkesfaglig utdannelse. Jeg føler at det er en nedvurdering av enkelte yrker som ikke er utifra universitet-eller høyskoleutdannelse. Hele Norge kan jo ikke bli ingeniører, økonomer eller statsvitere. Og det er synd at yrkesstoltet blir litt borte i dette her. Samtidig må det også være lov å ikke ønske lengre skolegang/utdannelse, alle er ikke teoretikere og det bør være mulighet for å kunne jobbe med anstendig lønn uten en mastergrad. Og at man ikke er low class eller white trash om man velger å jobbe som kassemedarbeier, kundekonsulent eller lagerformann uten lengre utdannelse. Det er mye som kan læres via praksis i jobb. Jeg må noen ganger le når når de i ledige stillinger setter opp foretrukket utdanning som bachelor for en jobb som de fleste oppegående kan lære seg.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|