|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen
Her er svaret fra produsenten.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenJeg fant en fin oversikt for lenge siden, må vri hjernen min litt før jeg kommer kommer på det. Jeg husker at scampi og noen typer tunfisk ikke er ok. Men det var mer, skal prøve å finne link om litt. Det er vel påkrevet med merking av fisk i fiskedisk nå (hvor den er fanget osv), jeg mener det skal gå an å skjønne om det er greit å spise den eller ikke. Ut på leting! |
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen
Hvordan vet jeg forskjell på barentshavtorsk og kysttorsk?
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenHer! WWF sin sjømatguide. |
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenØh, jeg er ikke så god til å lese altså. Du sa ut fra miljøhensyn. WWF driver jo ikke først og fremst med miljø. Men de har også gode, om enn andre, argumenter for hvilken fisk man bør velge. |
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenSkipjack-tunfisk står både i greit og kritisk-lista? Og hva betyr de små blå fiskesymbolene?
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan alt for lite jeg også, men det at mais er sundt å spise for fisken må da være noe stort tull? (Svaret fra produsenten av Salma) De tyller i dyra mais fordi det er billig, høner og kyr, alle får mais. Det er slettes ikke bra for noen av dem. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noe av problemet med oppdrettslaks (og sikkert annen oppdrettsfisk) er at fôret også gjerne produseres av småfisk fanget i trål. Produsentene kan ikke garantere at det ikke er matfisk i trålen, dermed har du enda et bidrag til overfisket. Å fange fisk som kan spises som den er, for å lage pellets til fiskefôr er ihvertfall ikke særlig bærekraftig.
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenTorsken er visst i ferd med å bli utryddet, så om jeg spiste fisk hadde jeg ikke rørt den, i hvert fall. Og hold dere for all del unna haifinner, det drives ekstremt overfiske på hai kun for finnenes skyld, haien ligger og dør uten finnene på havbunnen. Grotesk.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenIkke jeg heller, men jeg trenger ikke sette meg så mye inn i det heller da.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenOm torsk fra min link: |
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenhttp://www.gronnhverdag.no/nor/Mat-drikke/Sushi
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Du kan spørre i fiskedisken, de bør vite sånt. I min butikk har de satt opp merkelapper slik at man kan se hvor fisken er fanget. |
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenÆsj. Av "vanlig" fisk så er torsk det jeg liker best. Hva med eget fiske? Da mener jeg i veldig liten skala. Sånn ut med båten på sommeren på hytta. Er det ok? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenEin slakter vel ikkje fisk, ein sløyer fisk...
|
|
|
|
#18 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksenNei, men seriøst, eg blir litt overraska over dette. Eg trudde salma var villaks, så feil kan ein ta.
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Man slakter den typisk før man sløyer den. Sånn at den holder seg i ro under sløyingen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|