Sv: Menn som netthater kvinner
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med en smal mannsrolle, Marla?
Jeg tenker på hvilke forventninger man har til væremåte. Når det er snakk om barn er det jo ofte forventet at gutter er "tøffe", aktive og frempå, og jeg opplever altså at om en liten gutt ikke er slik, er det mindre akseptabelt enn om ei lita jente har egenskaper som assosieres med gutter (det flotte begrepet "guttejente" er jo som regel ment som noe positivt). Mitt inntrykk er at "tøffe" jenter er litt stas, mens f.eks. forsiktige og sensitive gutter ikke er like greit.
Jeg tror dette ikke bare gjelder barn, men at disse forventningene følger kjønnene gjennom livet. Jeg opplever at kvinner generelt sett har mer (offentlig akseptert) rom for å opptre på mange ulike måter i forhold til hva menn har. Mannsrollen virker smal i den forstand at jeg ser lite aksept for at menn har egenskaper eller oppfører seg på en måte som tradisjonelt assosieres med kvinner eller det feminine. (Jeg skriver selvsagt generelt nå.)
Skjønte du hva jeg mente nå? Jeg må logge av, og får ikke sett over, men kommer tilbake til tråden senere.
|