Sv: Klassereise
Bra artikkel.
Jeg har ikke reist en meter engang. Mine foreldre og besteforeldre gjorde den jobben for meg. Faren min er kanskje den som har reist lengst, eller kanskje bestefar egentlig reiste like langt selv om han ikke landet i noen middelklasse. Bestefar var fosterbarn og eide ingenting. Han og bestemor greide å få seg jobb, kjøpe seg et småbruk og ta vare på sine egne sju barn og to fosterbarn. Og de greide å gi sine barn utdanning, de syntes de måtte det da barna fikk bra skoleresultater. Min far takket nei til det småbruket, han valgte utdanning. Det har mine besteforeldre aldri helt forstått selv om de også forstår det nå når de ser hvordan verden har endret seg. Søstrene hans reiste ikke like langt slik at mine søskenbarn har måttet gå noe av veien selv. Jeg satt bare på hos foreldrene mine. 
Det som står i den kronikken har vi diskutert hjemme hos oss. De var veldig opptatt av klasseforskjeller hjemme hos meg, og da de som har/ikke har vs de som vet/ikke vet og forholdet mellom dette. Altså hva slags betydning utdanning har for klassetilhørighet i dette landet.