Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Jeg synes ofte, dessverre, at fagforeningene er i utakt med medlemsmassen. De argumenterer og fronter enkelte saker utifra sannheter som bør modifiseres. Når forskningen viser at deltidsarbeid ofte er frivillig (og ønsket) så virker det bare tøysete å argumentere videre for at det IKKE er det. Nyansering tror jeg hadde gitt et mindre ensporet inntrykk.
Nja. Jo. Det er jo klart både og. Selv om det er mange sykepleiere som ser på muligheten til å jobbe deltid som et gode, ihvertfall i en periode av livet, er det en realitet at det mange steder er svært vanskelig å få fulle stillinger. Jeg jobber i et større helseforetak, og det er virkelig ingen selvfølge å få 100% stilling der. Resultatet blir at mange må fylle på med ekstravakter. Oftest er det de ubekvemme vaktene som er ledige, og det er svært lite familievennlig med mange helge-, kvelds og nattevakter i måneden. I tillegg er det lite forutsigbart. Og å leve av og forsørge barn med en avkortet sykepleierlønn er vanskelig. Jeg synes det er en viktig kampsak. Det er vanskelig å rekrutterere folk til yrket hvis det ikke engang er sannsynlig at de får jobbe fullt når de er ferdige med utdannelsen.