Sv: Erstatte melk i baking
Jeg har konkludert med at man bare må prøve seg fram og se hva man liker. Hos oss er soyaprodukter helt uaktuelt både fordi vi synes det smaker høgg og fordi den melkeintolerante også reagerer på soya, iallefall når det blir litt mengder av det. Vi bruker derfor stort sett bare havrebaserte produkter. Hun drikker havremelk (og synes det er veldig godt!) og jeg bruker havremelk i stort sett alt av mat der det ellers skulle vært vanlig kumelk. Vafler og pannekaker blir faktisk (etter vår smak) bedre med havremelk og eventuelt litt havrefløte enn med kumelk.
Jeg er ellers storforbruker av Oatley havrefløte. Den bruker jeg til alt der det ellers ville vært fløte/matfløte. Den er ikke piskbar, men er veldig anvendelig til alt annet. Jeg synes også den er god i hvit saus, men smaken er jo forskjellig.
Risgrøt lager jeg med kokosmelk og litt havremelk. Den må koke lenge og jeg bruker langkokt ris, koker opp og setter den i stekeovnen. Disse hurtigposene mener jeg å huske vi ikke kan bruke fordi de inneholder melk, men det er mulig jeg tar feil siden det er lenge siden det har vært aktuelt.
Jeg har ikke funnet noe som kan erstatte vanlig krem og som smaker godt. Alpro soya sin vispekrem synes jeg er grusom (og det samme synes den melkefrie). Jeg har løst det ved å lage andre kaker som den melkefrie jenta kan spise. Hun er ikke spesielt glad i kremkaker uansett, så det har ikke vært noe stort problem.
Rismelk bruker vi aldri. Det eneste vi bruker av det, er vel isen. Risis er en grei erstatning til is og min jente liker den iallefall godt.
Det er mange ok oppskrifter på www.utenmelk.no
|