|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjemmelaget yoghurtNoen sier at upasteurisert melk blir til tynnere jogurt enn pasteurisert melk. Men om det stemmer, eller om det er oppvarminga i selve prosessen med å lage jogurt som er greia her, det aner jeg ikke. Min erfaring er at resultatet er forskjellig fra gang til gang. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
Sv: Hjemmelaget yoghurt
Jeg googlet mye da jeg drev og lagde yoghurt, og det at den blir sånn geleaktig unngår man visst ved å varme melken opp til 80 grader eller hva det nå var jeg sa tidligere. Det har visst noe med at proteinet blir brutt ned eller noe sånt.
|
|
|
|
#3 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjemmelaget yoghurt
Poenget mitt var at det virker avhengig av flere faktorer, siden samme batch fikk to forskjellige konsistenser i to forskjellige glass. Det er altså ikke noe en til en forhold mellom ikke nesten-kokt melk og geleaktig konsistens. Men det er jo mulig at det er et en til en forhold motsatt vei, altså at oppvarming til 80 grader garantert forhindrer geleaktig konsistens. For min del tror jeg kanskje at mer av fløten, kanskje alt, havnet i det ene glasset (dette var fersk melk rett fra fjøset). |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|