Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-13, 18:42   #11
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønn hverdag: Kaffekapslene er et miljøproblem

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes faktisk det er litt smålig at man skal hakke på slike maskiner som gir vanlige folk uten enorme finanser tilgang på god kaffe. Ikke at det er en rettighet man har altså, men en kaffemaskin som maler hele kaffebønner og i tillegg lager god kaffe koster mange tusen kroner. Det har ikke vi råd til selv om vi gjerne skulle hatt en. Vi har en kaffemaskin fra elektrolux som steamer vanlig melk, men som bruker kaffekapsler og er førnøyd selv om mannens drøm er manuell kaffemaskin til 20.000.

Til gjengjeld har vi råd å ha bare en bil, bruker lite strøm, resirkulerer det vi kan og flyr sikkert mye mindre enn mange andre. Vi har rett og slett moderat forbruk siden vi er lavlønte begge to. Vi har ikke annet valg. Kaffemaskinen har jeg veldig lite dårlig samvittighet for. Jeg tror faktisk at veldig mange her inne på forumet tjener veldig mye mer enn oss og derfor også forbruker mye mer. Det kommer i hvert fall fram i flere tråder at mange her på forumet bruker penger på hus, interiør, restaurantbesøk og datautstyr som langt overgår det vi har mulighet til. Jeg klager ikke på det altså, jeg bare blir litt sur når relativt velstående skal hakke på slike ting som ikke egentlig har stor betydning i forhold til mye annet. Alle får gå inn i sin familie se hvilke muligheter man har til å ta miljøvennlige hensyn, her kan de fleste sikkert bli litt mer bevisste, men det kan være lurt å passe på at man ikke sitter på bjerget og klager.

Hmm, denne argumentasjonen var pussig. Vi har ikke råd til dyre restaurantbesøk, har nesten bare arvede møbler, og har i hvert fall ikke råd til noen kaffemaskin som bruker kapsler hjemme og klarer oss med en gammeldags kaffetrakter. For meg er kaffemaskiner som bruker kapsler et symptom på overflodssamfunnet og ikke noen "fattigmannstrøst", og jeg hadde påpekt det lite miljøvennlige aspektet ved dem uavhengig av pris og hvem som bruker dem.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.