Sv: Hjemmelaget lasagne for første gang
Dagens lasagne her ble skikkelig god syns vi. Her er en slags oppskrift.
Kjøttsaus: 400 g karbonadedeig, 2 ganske små revne gulrøtter, 1 finhakket løk, 2 finhakkede hvitløksbåter, 1 bx tomater, 2 store ss tomatpure, et par ss creme fraiche, 3/4 ts sukker, maldonsalt, grovkornet pepper, 1-1,5 dl rødvin, mye av et blandingspastakrydder som er i kvern fra Santa Maria. Brun først karbonadedeig og løk og gulrøtter, og ha så i resten. Sausen skal ikke være skvipete og tynn, reguler med vann hvis den blir altfor tykk. Den sto og putret på svak varme i ca en time.
Hvit saus av 3-4 ss smør, mel til fast masse, melk til passe tykk saus, revet ost og salt og pepper til slutt. Jeg brukte en halv pakke Tine blandet ost i svart pakke og en raus mengde parmesan.
Legg lagvis med kjøttsaus, ostesaus og Barilla pastaplater, jeg liker å bruke en form som ikke er altfor stor, så jeg får mange lag. 25 minutter i ovnen, + stå på benken 5-10 minutter før den serveres.
Jeg serverte den med en salat av babyspinat klippet i biter, avokado, perletomater og vårløk, med fikenbalsamiko og en god olivenolje og maldonsalt og pepper.
Sist redigert av Filifjonka : 19-01-13 kl 21:11.
|