Sv: Hva slags hund ønsker vi oss?
Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.
Labradoodlen har vært avlet frem siden 1980-tallet.
Jeg ønsker ikke å gå inn på hvorvidt en ren raset hund eller en blandingshund er å foretrekke, vi har ikke hund, ei heller planer om en. Men ønsker man en utstillingshund må man selvfølgelig gå for en ren rase. Det finnes svært seriøse hundeoppdretere som avler doodler. Faren for innavl er ihvertfall mindre på en blandingshund.
Kronprinsparet og Obama har en type doodle, blanding av puddel og labrador.
Obama har en portugisisk vannhund, det er da slett ingen doodle.
Tvert i mot er det en svært gammel rase som holdt på å bli utryddet på begynnelsen av 1900-tallet, men som har vokst veldig de siste 20 årene.
Det er også sagt at den har blitt brukt til å avle frem andre raser, spesielt innen apporterende typer.
Forøvrig syns jeg det har blitt litt for mye uvettig "design-blandinger" de siste årene, men hvordan det utvikler seg er jo for tidlig å si noe om. Man skal avle målrettet og over tid før man ser hvordan nye raser blir. Ikke at det er noe galt med å tenke nytt bestandig, men jeg syns det er rart at mange tror at blandingshunder alltid ender opp med det beste fra de forskjellige rasene. Det er slett ingen garanti.
|