Sv: Hobbiten for skummel for 8-åring?
Jeg ser den, Acsa, og jeg sier ikke at det kan være ok. Det er at det på genrelt grunnlag ser ut til å være et jag etter å la barna oppleve så mye som mulig så snart som mulig for veldig mange foreldre i dag. Jeg laget en egen tråd om det.
Jeg er ikke en av dem som f.eks. roper om at dataspill er roten til alt ondt når det skjer hendelser som vi så gjerne skulle vært foruten, men jeg tror heller ikke at for mye av noe er av det gode. Jeg ser jo at barn blir påvirket av det de ser, dette gjelder både egne barn og barna på jobben. ...og jeg tror at når barn mottar mange sterke og skremmende inntrykk så gjør det noe med dem. Med empatien f.eks. Jeg er overbevist om at det å spille Call of Duty som åtteåring er skadelig for åtteåringen. Nennes og IzziCreos erfaringer i denne tråden stemmer overens med mine egne. En av femåringene jeg hadde i barnehagen en gang var en meget reflektert liten fyr og en gang jeg måtte sette meg ned og snakke med ham pga oppførselen hans (et sinne og en voldsomhet jeg ikke kjente igjen hos ham) sa at at han det kanskje var et spill han hadde for han kjente at han ble sint av å spille det.
Jeg tror ikke det er skadelig å gjøre som deg Acsa, men det er det å konsekvent ta med ungene på filmer de er for unge til, til å la dem spille voldelige spill med 16 eller 18 års grense når de er langt under aldersgrensen, å ikke skjerme barna sine, men i stedet tro at man "herder dem" jeg mener er direkte ulurt.