Sv: Er ikke Jesus kul lenger?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Gjør du virkelig det? Jeg tror det er mye mer generell aksept for å være ateist, enn det er for å si åpent at man er kristen. Spør du mannen i gata om han faktisk tror på Gud, tror jeg veldig mange ville trekke på det, selv blant "hverdagskristne", mens en ikke-troende ofte har mye lettere for å si det.
Ja, jeg tror virkelig det. Jeg ser bl.a. at en del ikke-kristne bruker en del energi på å rettferdiggjøre hvorfor de feirer jul. Deltar på vintersolvervsfeiringer og jeg vet-ikke-hva. Jeg er ikke døpt, og ikke konfirmert. Dette har jeg jo også fått reaksjoner på. Jeg tror det er lettere for meg å si at jeg ikke tror, enn det er for en som tror, å si det, fordi det straks blir mer personlig å ha en tro. Da må man stå for noe, i større grad enn en nonchalant ikketroende som meg. Og hvis man synes det er vanskelig å stå for troen sin, hvor sterk er den da, egentlig? Jeg kan virkelig ikke påta meg ansvaret for at andre ikke tror nok på sin gud til å kunne stå for det, ved å legge tilrette for en kulere Jesus! Makan!
(Forresten: jeg har ikke sagt her at jeg er ateist, altså, det krever jo også at man virkelig kan stå for det man mener på en mer aktiv måte).