Sv: Er ikke Jesus kul lenger?
Spørsmålet i hovedinnlegget var om Jesus ikke er kul lenger, så svaret mitt må leses i lys av dette. Og, ja, jeg vil si at innvendingen også gjelder andre adventskalendere. Og det handler overhodet ikke om at jeg syns man burde ha forkynnende kalendre, for det mener jeg ikke. Men jeg syns at man til tider blir så engstelige for å ikke være inkluderende nok at man ender opp med å ekskludere.
Jeg skulle gjerne sett en adventskalender som tok opp i seg elementer fra mange typer julefeiringen, som klarte å formidle på en litt annen måte hvorfor vi faktisk feirer jul. Og at for noen så handler det om nisser, pakkekalender, juletre og pakker, men at for andre så handler det også om en feiring av en kristen høytid. Eller solsnu. Eller Hanukka. I jagen etter å være livsnsnøytrale og inkluderende får jeg innimellom en følelse av at man ender opp med å ekskludere de som faktisk har en tro. For det kule er å være aktiv ateist. Ikke troende. Og i alle fall ikke kristen.
Og jeg mener ikke at adventsprogrammer skal forkynne. Overhodet ikke. Men jeg kunne ønske meg at man klarte å få til noe fint, som samtidig formidlet kulturarven. Uten å forkynne. I beste sendetid. Som hovedkalender. (Og jeg har faktisk ikke fått med meg at det er sendt andre kalendre enn Julekongen og Pakten i år.)
|