Sv: Forumjustis, eller...?
Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.
Som regel når det kommenteres med "god forumjustis" er når medlemmer løfter pekefingeren og ber andre om å tenke over hva de egentlig skriver. Skrives det stygt om personer som ikke kan svare for seg? Er det hets? Blir ting for utleverende?
Forumjustis er bra, og moddene er blitt flinke til å poengtere det. Det er ikke kun moddene som skal passe på her inne, det er oss alle sammen. Og det bør da moddene få lov til å minne oss om?
Jeg er ikke uenig i at det ikke skal skrives stygt om andre, selvsagt ikke, og synes kollektiv kritikk og sure innlegg som går utover enkeltbrukere (særlig nye) er både ufint og irriterende. Det handler ikke om det. Poenget er at forumsjustis IKKE er et begrep som er konkret, og litt av greia er vel at justisen på forumet skal fungere av seg selv, UTEN at den kommer som en konsekvens av påminnelser eller heiarop. Jeg synes ikke noen (ikke brukeren!) skal behøve å etterspørre eller minne om forumjustis, den ligger der i ryggmargen på forumet uansett. Det er det vi tror på, og det er jo det som gjør FP til et bra sted.
Jeg synes faktisk ikke at moderatorer eller andre skal holde på å minne om forumjustis. Da er litt av poenget nemlig borte, synes jeg.