Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-12, 14:16   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg gjør nemlig bare de tingene som betyr noe for oss, som er hyggelige og skaper stemning. Hvorfor skulle vi ellers gjøre det?

Jeg liker ikke å bake, men gjør av og til det fordi ungene liker det. Jeg synes baking er pyton. Det kan av og til være slitsomt å gjøre ting, bare for å please, men en del gjør man, og man blir glad pga barna - ikke kanskje aktiviteten i seg selv. Men i år er eldstemor straks 10, og baker selv. Jeg sier derfor ja til absolutt alt. "Bak i vei. Mamma kan handle og ta oppvask. Men bare fiks du". Hun har nå bakt 2-3 helger på rad, og skal i gang igjen i helga. Et drømmescenarie for henne - og meg.

Ellers overlater jeg til moren min å bake litt med og litt uten dem. De får 2-3 kosedager med mormor før jul. Det får duge for oss.

Jeg syntes ikke pakkekalender ble koselig. I starten ja, med et barn. Men ett ble til tre, og standarden på gavene økte. Det ble vanskeligere å finne ting, og å begrense pris. Det ble ikke hyggelig lengre. Så i år kjøpte vi. Slik blir det nok videre. Det føltes veldig godt når det var avgjort.

Jeg synes ikke julegavehandling er så hyggelig når man ikke aner hva man skal kjøpe. I år har jeg derfor for første gang sagt til mannen at han får bare fikse til sin slekt. Jeg gidder ikke mer.

Kos for meg er å pynte, høre på julemusikk, dra på noe (vi skal på juleforestilling neste uke), spise julekaker (ikke bake dem), stearinlys og mandariner, ja rett og slett eksistens. Å rydde plass for mer av dette trenger jeg. Ja julekort er koselig, men i år kommer de med ferdig tekst slik at jeg ikke behøver å skrive en personlig hilsen til alle 40. Jeg har dessuten bestilt teflonduk til spisebordet i stua, av pur hat mot å stryke 3 meter damask.

(Jeg lurer på om jeg har et feministisk opprør gående egentlig. Kjenner jeg gjør vei i vellinga her. Nok er nok!).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 14:54   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg liker ikke å bake, men gjør av og til det fordi ungene liker det. Jeg synes baking er pyton. Det kan av og til være slitsomt å gjøre ting, bare for å please, men en del gjør man, og man blir glad pga barna - ikke kanskje aktiviteten i seg selv. Men i år er eldstemor straks 10, og baker selv. Jeg sier derfor ja til absolutt alt. "Bak i vei. Mamma kan handle og ta oppvask. Men bare fiks du". Hun har nå bakt 2-3 helger på rad, og skal i gang igjen i helga. Et drømmescenarie for henne - og meg.

Ellers overlater jeg til moren min å bake litt med og litt uten dem. De får 2-3 kosedager med mormor før jul. Det får duge for oss.

Jeg syntes ikke pakkekalender ble koselig. I starten ja, med et barn. Men ett ble til tre, og standarden på gavene økte. Det ble vanskeligere å finne ting, og å begrense pris. Det ble ikke hyggelig lengre. Så i år kjøpte vi. Slik blir det nok videre. Det føltes veldig godt når det var avgjort.

Jeg synes ikke julegavehandling er så hyggelig når man ikke aner hva man skal kjøpe. I år har jeg derfor for første gang sagt til mannen at han får bare fikse til sin slekt. Jeg gidder ikke mer.

Kos for meg er å pynte, høre på julemusikk, dra på noe (vi skal på juleforestilling neste uke), spise julekaker (ikke bake dem), stearinlys og mandariner, ja rett og slett eksistens. Å rydde plass for mer av dette trenger jeg. Ja julekort er koselig, men i år kommer de med ferdig tekst slik at jeg ikke behøver å skrive en personlig hilsen til alle 40. Jeg har dessuten bestilt teflonduk til spisebordet i stua, av pur hat mot å stryke 3 meter damask.

(Jeg lurer på om jeg har et feministisk opprør gående egentlig. Kjenner jeg gjør vei i vellinga her. Nok er nok!).

Jeg føler meg flink når jeg gjør de greiene du har skåret ned til. Og jeg synes heller ikke nødvendigvis baking er så morsomt altså, jeg gjør det fordi det gir en fin stund med ungene. Det blir litt på linje med andre ting jeg gjør med dem fordi det er hyggelig. Uten unger hadde jeg nok kjøpt all julebaksten jeg følte behov for skal du se. Jeg kjøper kalendere. Og så kjøper jeg jo gaver. Det er kanskje den eneste må-tingen vi gjør. Netthandel er en fin ting for å si det sånn.

Gammel 29-11-12, 15:08   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror vi skal få det koselig likevel. Vi startet allerede julepraten midt i november, noe mannen ikke helt var enig i. Men jeg har bare funnet ut at all kos og hygge avhenger ikke av meg, men at det er totalen av litt her og litt der. Det er kos på skolen, det har vært bakeverksted på skolen, det blir juleverksted, det er avslutninger, julegrantenning, luciafrokost, juleavslutning på dansingen, vi skal på 'Juleskurken' på teateret, og alt mulig. TV'n bygger opp rundt dette med juleprogrammer, og det er jul i butikkene. Jeg elsker egentlig julen, men måtte ta noen grep når tanken på desember begynte å skremme meg. Da ringte jeg også svigermor og ba henne ta flyet ned 17.desember og være med oss også denne jula. Så vet jeg at jeg kommer i mål. Vi har klart så masse alene over så mange år, men av og til er det vel greit å si: 'ja, det hadde vært fint med litt hjelp'.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 15:17   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at Katta sier det veldig godt.

Jeg har absolutt hovedansvaret for jul hjemme hos oss. Og det er fordi juleorganisering tross alt er blant de tingene som ikke må gjøres i et hjem, men som blir gjort dersom det er lystbetont. Og for meg er det lystbetont. Jeg gleder meg til å bake, til å pakke inn presanger, til å gjøre juleaktiviteter med barnene. Mannen synes ikke det er morsomt i det hele tatt. Skal vi enten ikke gjøre det fordi en ikke liker det, eller skal jeg tvinge mannen til å ta halvparten, når det er meg som har lyst til å gjøre det?

I julen kommer min lille indre husmor frem, og så lenge hun bare er der i desember, så lever jeg helt godt med henne. La meg få lov til det. Jeg har fulltidsjobb. Jeg tjener mer enn mannen. Mine barn blir ikke lullet inn i at livet bare er pynting og baking. Men akkurat i desember vil jeg gjerne la hjemmekos være i fokus.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:40   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg synes at Katta sier det veldig godt.

Jeg har absolutt hovedansvaret for jul hjemme hos oss. Og det er fordi juleorganisering tross alt er blant de tingene som ikke må gjøres i et hjem, men som blir gjort dersom det er lystbetont. Og for meg er det lystbetont. Jeg gleder meg til å bake, til å pakke inn presanger, til å gjøre juleaktiviteter med barnene. Mannen synes ikke det er morsomt i det hele tatt. Skal vi enten ikke gjøre det fordi en ikke liker det, eller skal jeg tvinge mannen til å ta halvparten, når det er meg som har lyst til å gjøre det?

I julen kommer min lille indre husmor frem, og så lenge hun bare er der i desember, så lever jeg helt godt med henne. La meg få lov til det. Jeg har fulltidsjobb. Jeg tjener mer enn mannen. Mine barn blir ikke lullet inn i at livet bare er pynting og baking. Men akkurat i desember vil jeg gjerne la hjemmekos være i fokus.

Jepp. Jeg er ikke så glad i julegavehandling, men alt det andre elsker jeg: Kakebaking, advent, pynting lille julaften, julemusikk og julestemning. Ikke snakk om at jeg vil gi fra meg det. Sambo er vokst opp i et hjem med lite av dette og ville ikke gjort noe hvis jeg hadde latt vær - sånn er det.

Jeg er minimalt bekymret for kjønnsbasert likestilling i hjemmet vårt i det daglige siden det er sambo som gjør alle de tradisjonelle husmortinga som å vaske gulv og akke seg over at ingen ser det, har ansvaret for kjøkkenent, matpakker osv. mens jeg leser avisa i sofaen. Jeg har lengst utannelse og tjener mest selv om jeg lager pakkekalender og baker sju slag, og jeg er mer opptatt av hva slags gode juleminner barna mine får enn hva naboene synes om min innsats.

Gammel 30-11-12, 19:49   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, for det at noen kan påstå at gavekaleldere er unødvendig fjas, er selvsagt både opprørende og frekt.

Hadde det vært (bare) det hun sa, så hadde vel de færreste vært uenig. Men det skjer tydeligvis noe merkelig med leseevnene dine når det kommer til dette og matbokser.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 20:08   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hadde det vært (bare) det hun sa, så hadde vel de færreste vært uenig. Men det skjer tydeligvis noe merkelig med leseevnene dine når det kommer til dette og matbokser.

Det er mulig, men jeg har faktisk ikke lest artikkelen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 19:50   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er like teit å bli stresset av at andre legger mer krefter enn en selv i enkelte ting som å lage pakkekalender og forseggjort julebakst og pepperkakehus.

Men er folk så teite sånn egentlig? Eller er det mediaskapt? Jeg lager forseggjort pepperkakehus men gir dem ferdigkalender. Og sånn er vel de fleste? Noe er morsomt, noe er kjedelig og da gidder en ikke.

Gammel 30-11-12, 19:55   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men er folk så teite sånn egentlig? Eller er det mediaskapt? Jeg lager forseggjort pepperkakehus men gir dem ferdigkalender. Og sånn er vel de fleste? Noe er morsomt, noe er kjedelig og da gidder en ikke.

Jeg tror det er fullstendig medieskapt. Avisene intervjuer en eller annen forsker som synser over om kalender og matbokser brukes som hierarki-kommunikatorer, og det skaper en slags kredibilitet i utsagnene. Det finnes ikke forskning på dette i det hele tatt, og jeg er skikkelig lei hele den fiktive problemstillingen. Alle disse artiklene har fått meg til å føle at andre freser av meg bak ryggen min når jeg gjør noe for sønnen min som jeg syns er gøy, og jeg tar meg selv i å håpe at han ikke viser det bilformede egget til noen, tilfelle det barnet forteller mammaen sin om det. Jeg syns det er dårlig gjort at jeg skal gis dårlig samvittighet for å ha en viss type estetisk sans.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.