Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Men gjør det noe? Altså om ikke mannen din blir veldig formådd ved at du tar over forberedelsene. Kvinner er oftere opptatt av sånne ting enn menn. Er det krise da? Jeg er lei av det hele tida skal rakkes ned på det som kvinner ofte er opptatt av enten det er å strikke, bake cup cakes, scrappe, lage mat og hva ellers. Blogger vi så er det pinadø feil det også. Men menn kan skru på biler, spille tvspill, snekre, samle frimerker og liker de å lage mat eller fargekoordinere barna. Jippi! Men ikke kvinner, nei, de skal være alvorlige karrirekviner og tenke på likestilling. Det irriterer meg. Vi må da kunne få lov å ha to tanker i hodet vi også.
Veldig enig i dette også. Jeg er feminist og har alltid vært opptatt av likestilling. Men jeg har aldri vært opptatt av likhet. Jeg liker at det er forskjell på meg og mannen på mange områder - jeg ønsker å være synlig i samfunnet og i arbeidslivet som menn tradisjonelt har vært i alle år, og han ønsker å delta i i hus og hjem som kvinner tradisjonelt har gjort i alle år, og i tillegg til dette koser jeg meg betraktelig mye mer med baking, gaveinnkjøp og julekortskriving enn vedhogst, gressklipping og bilstell. Og omvendt for han. Jeg synes alltid det forkludrer likestillingsdebatten å forveksle likeverd med likhet.
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Argh, jeg er så drittlei disse artiklene som mener at enhver ting foreldre gjør for barna sine som kanskje er en smule kreativt bare er show off. Blås i at ingen andre en barnet selv ser kalenderen og matpakka, vi gjør det selvsagt for at andre mødre skal få mindreverdighetskomplekser.
Ja, det er nesten litt pinlig med all denne veltingen i mindreverdighetskomplekser i forholdt til matpakker, kalendre og FB-statuser. Det er bemerkelsesverdig mange som ser på verden med et mistenksomt blikk og tenker at alt hyggelig og flott folk gjør er for å "få oppmerksomhet" eller "vise en flott fasade". Det synes så stuslig.
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Julekalender er ikke årsaken til at vi ikke har likelønn. Men kanskje julekalender, julegaver, julekort, selskapsplanlegging, barnebursdager, husarbeid, lekseoppfølging, osv SAMLET SETT er en av årsakene til at vi ikke har likelønn. I alle familiene jeg kjenner er det nemlig mor som tar mesteparten av denne pakka - helt uavhengig av om mor jobber fullt eller ikke.
I alle familiene du kjenner drar mor mye mer av lasset til familien enn far? Jeg tror nesten ikke jeg kjenner noen familier som har det sånn. Ikek alle gjør like mye av alt, men det deles på oppfølging av barn og husarbeid blant alle våre vennepar. Jeg tror ikke det er så uvanlig lenger, altså.