|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Minimumsbemmaningsavtalen for barnehager
Mulig jeg har misforstått det med bhg loven. Noen som kan oppklare?
Vi ønsker også å spre informasjon om streiken slik at folk har anledning til å møte opp på markeringen utenfor rådhuset kl 14:30. Men noen mener jo dette er veldig partipolitisk så vi må formidle informasjon på en måte som er lettfattelig, treffer hjertet og er så partipolitisk nøytral som mulig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Selv om styrer har 50% lønn jobber hun mer enn det altså.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Minimumsbemmaningsavtalen for barnehagerDe er også flinke til å flytte på folk. Hvis feks en gruppe har alle ansatte på jobb men mange syke barn, og en annen gruppe har få ansatte på jobb og ingen syke barn, så flytter de på personalet. De er også flinke til at alle på personalet kjenner navnet på alle ungene på huset.
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Minimumsbemmaningsavtalen for barnehagerMen situasjonen er skremmende, både i bhg og skole. De satser på tidlig innsats, men skreller av som bare det. Så det henger liksom ikke på grep.
|
|
|
|
#5 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo nettopp det minimumsbemmaningsavtalen har gårr på. Ikke antall voksne i barnehagen totalt, men hvor mange barn per voksen. Siden avtalen i Oslo ble inngått i 1987 har vi vært garantert et minimum, det er vi altså ikke lenger.
Du kan så si. Det finnes per i dag ikke noe vikarbudsjett hos oss. Når de er nødt til å sette inn vikar før arbeidsgiverperioden går ut er de nødt til å ta disse pengene fra andre poster. Det sier seg jo selv at de da prøver å unngå det i det lengste.
Ja, det er jo nettopp det. Økt kvalitet og satsing og mindre penger henger liksom ikke på greip. Jeg kjenner at jeg særlig lar meg provosere av følgende uttalelser fra byråden: "Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom antall ansatte og den kvaliteten vi får ut" og "Jeg er ikke tilhenger av minimumskrav til bemanning. Jeg har tillit til at bydelene greier å organisere seg på en god måte ut fra lokale behov. Det er de som har skoen på som vet best hvor den trykker". For det første så viser vel både common-sense og undersøkelser (bl.a. Øie-utvalget) at det faktisk er en direkte sammenheng mellom antall voksne og kvaliteten i en barnehage. For det ande synes jeg det er interessant/provoserende at han tydeligvis ikke har tillit til at bydelene og førskolelærerne rundt omkring kan kartlegge språk uten at de pålegges å bruke masse tid på å kartlegge hvert enkelt barn. Allikevel mener han at de fint klarer å organisere bemanningen, selv når bydelene rundt omkring må kutte over en lav sko. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|