Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Men er det egentlig dårlige holdninger til fattige generelt å forvente at de av dem som har havnet i en elendig økonomisk situasjon på grunn av dårlige valg og forbruksgjeld, faktisk må leve med konsekvensene selv?
Jeg sier ikke at det er "barebare". Det er det nok ikke, og det er selvsagt umåtelig kjipt og trist for barn som vokser opp og må leve med konsekvensene av dette i samfunnet vårt.
Men spørsmålet er jo om det skal være "barebare" å ha kjørt seg selv på ræva økonomisk, med en haug av elendige økonomiske beslutninger på samvittigheten, og så skal staten i form av NAV komme og ordne opp i det økonomiske rotet uten at man skal få kjenne det på lommeboka og comfortnivået? Jeg synes nemlig ikke det. Som voksent menneske må man faktisk innse at man må leve med konsekvensene av egne handlinger. Og vi har jo faktisk et hjelpeapparat og et sted å gå til når alt annet har gått til hundene, men man kan ikke forvente, "in the name of Verdens Rikeste Land" at livet ikke skal være kjipt om man har levd over evne og skaffet seg forbruksgjeld til oppover ørene. Det rimer iallefall ikke med min rettferdighetssans, som også må prioritere og bortprioritere daglig, og slik tror jeg mange andre oppfatter det også.
Nå det er sagt tror jeg ikke en døyt på denne nissen med bloggen.
Det er vel ingen her som har tatt til ordet for at man skal få gull og grønne skoger om man har føkka opp egen økonomi?
Det det reageres på er holdningen om at man bare kan skjerpe seg ut av elendigheta. For det kan man ikke. Hadde man hatt ressursene til å skjerpe seg så hadde man ikke vært på bunn. Det er ikke akkurat rakettforskning å se den sammenhengen.
Hvordan de som er helt på bunn skal hjelpes kan vi godt diskuteres.
Jeg er helt med på langt mer "tvang" for å få støtte fra NAV enn vi har i dag, enten det er snakk om sykdom, arbeidsledighet eller rett og slett fattigdom. Nettopp fordi mange av disse ikke selv har hverken kunnskap eller ressurser til selv å se de kloke og gode valgene. Det må de hjelpes til, uavhening av om årsaken er slendrian, uflaks eller arv.