Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-12, 14:26   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan skal Norge møte konkurransen i en globalisert verden?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis du tenker på det med lønningene, så tenker jeg først og fremst på det store antallet mennesker som jobber i offentlig sektor, og er kunder i det private næringslivet. Hvis sykepleierne ikke lengre har penger til overs til å kjøpe pynteputer, så går raskt den lokale interiørbutikken konk. Men miljøet vårt tåler ikke at man stadig øker forbruket av pynteputer.

Mange gode poenger Gajamor!
Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange trekker fram reduksjon i lønninger som et godt tiltak i Norge. Hva, helt konkret, skal man oppnå med det? Og er det offentlige eller privat ansatte dere mener skal gå ned i lønn?

Norge valgte å jobbe mot finanskrisa ved å senke rentenivået samt å sette i gang store offenlige prosjekter for å holde hjula i gang, sørge for arbeidsplasser og holde forbruket oppe. At vi nå er en av landene som slipper lett unna må vel bety at dette var en medisin som fungerte?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 14:30   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Mange gode poenger Gajamor!
Jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange trekker fram reduksjon i lønninger som et godt tiltak i Norge. Hva, helt konkret, skal man oppnå med det? Og er det offentlige eller privat ansatte dere mener skal gå ned i lønn?

Norge valgte å jobbe mot finanskrisa ved å senke rentenivået samt å sette i gang store offenlige prosjekter for å holde hjula i gang, sørge for arbeidsplasser og holde forbruket oppe. At vi nå er en av landene som slipper lett unna må vel bety at dette var en medisin som fungerte?

Pensjonsordningene til de som er offentlig ansatte, er veldig gode. Ikke minst til de folkevalgte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 14:44   #3
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Pensjonsordningene til de som er offentlig ansatte, er veldig gode. Ikke minst til de folkevalgte.

Ja, enig i at stortingspensjon høres lukurativ ut. Mulig den er god den for oss offentlig ansatte også, har ikke satt meg så mye inn i det, og jeg er helt med på at vi må ta høyde for store pensjonskostnader i framtida og muligens justere her. Men så har vi jo oljefondet å ta av da

Men altså, det jeg stusset på var kravet om å redusere lønningene, mener dere at man skal redusere offentlige lønninger for å bli mer konkurransedyktige? En ting er når krisa er et faktum, og man tvinges til å snu hver euro (jf Hellas), men redusere for å motvirke krisa?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-12, 14:51   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Ja, enig i at stortingspensjon høres lukurativ ut. Mulig den er god den for oss offentlig ansatte også, har ikke satt meg så mye inn i det, og jeg er helt med på at vi må ta høyde for store pensjonskostnader i framtida og muligens justere her. Men så har vi jo oljefondet å ta av da

Men altså, det jeg stusset på var kravet om å redusere lønningene, mener dere at man skal redusere offentlige lønninger for å bli mer konkurransedyktige? En ting er når krisa er et faktum, og man tvinges til å snu hver euro (jf Hellas), men redusere for å motvirke krisa?

Ansatte i offentlig sektor har en del veldig lukrative ordninger som kommer i tillegg til lønna, i tillegg til en veldig god pensjon. De siste årene har ansatte i det offentlige nærmet seg private i lønn, uten at de har kuttet ned på pensjonsrettene, og de andre godene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.