Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Din første voksenroman?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 21:39   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din første voksenroman?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg husker ikke.

Forøvrig er det fascinerende å se hva dere lest i svært ung alder. Mulig tidene var annerledes da, eller at tilgangen på litteratur var mer begrenset. Jeg vet ikke, men jeg jobber blant annet med barn, leseopplæring og litteratur. Det er svært uvanlig at barn leser på denne måten nå. Jeg tror knapt at det forekommer. For det første er litteraturinteressen på et annet nivå, men barn i småskolen har overhodet ikke leseferdigheter til å greie å lese den type litteratur dere nevner. Mulig det finnes unntak, men jeg har jobbet med dette lenge og har ikke sett det. Jeg LUSer barn jevnlig, skjønt ikke så mye nå lenger, og jeg forholder meg til anbefalinger og definisjoner som Senter for leseforskning til enhver tid kommer med.

Jeg betviler ikke at det dere forteller om i tråden stemmer. Men leser barn kvalitativt dårligere enn før? Det er mye forskning på dette også, men når det gjelder barn i småskolen vil jeg si at jeg ikke mener det.

Jeg vil tro det er de som leste "avansert" som barn som svarer i tråden? Sånn at den neppe er særlig representativ.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 21:41   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg vil tro det er de som leste "avansert" som barn som svarer i tråden? Sånn at den neppe er særlig representativ.

Ja, det er klart. Men jeg tror det har med tilgang på litteratur å gjøre. Jeg mener det knapt finnes et barn som leser slik litteratur i sju-åtteårsalderen i dag, heller ikke ved ni eller ti år. Det finnes likevel avanserte lesere i ung alder, men de leser en annen type litteratur.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 07:44   #3
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det er klart. Men jeg tror det har med tilgang på litteratur å gjøre. Jeg mener det knapt finnes et barn som leser slik litteratur i sju-åtteårsalderen i dag, heller ikke ved ni eller ti år. Det finnes likevel avanserte lesere i ung alder, men de leser en annen type litteratur.

Eg trur nok du har rett i det. Eg kjem frå ein liten plass der biblioteket ikkje var spesielt stort. Så i 9-års alderen hadde eg lest samtlige av barnebøkene som var der. Så då gjekk eg over på voksenavdelinga.
Hugsar at eg fekk litt hjelp av bibliotekaren til å finne bøker. Men akkurat no klarar eg ikkje å hugse kva som var den første!
Det er mulig det var Agatha Christie-bøker.

Og så hugsar eg at eg begynte å rote i voksen-bokhylla heime også på omtrent samme tid og fant Sangen om St.Croix av Gerd Brantenberg. Men eg er litt usikker på om den kan definerast som ei voksenbok eller ei ungdomsbok. Den leste eg mange gangar.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.