Sv: Julestrømpe
Den fylles natt til første juledag, for det er jeg vant til fra jeg var lita. Vi hadde ikke lang ventetid julaften, det var derimot full fres. Vi fikk jo en litt ekstra fin pakke i kalenderen den dagen, Dvs, en stor sjokoladenisse var fast de siste årene. Også fuikk vi en julepynt. Det var litt tv før og under frokost (eneste dagen i pret det var lov å se tv mens vi spiste frokost) og så skulle vi til mormor og morfar, deretter til farmor og farfar, før vi skulle hjem og lage ferdig maten og spise, og etterpå kom jo nissen.
Julestrømpa hang vi opp når vi la oss, så var der litt snop og sånn fra julegeita (Ja, en noe uvanlig greie som åpenbart ikke finnes utenfor min nærmeste familie) som vi kunne kose oss med om morgenen 1. juledag.
Og slik får mine barn det også, julestrømpa fylles etter leggetid julaften. Og, det er nok bare barna som får ja. Innholdet er sånn at etterhvert som de blir gamle nok til å stå opp uten mor og far, så er der noe de kan kose seg med mens de ser tv om morgenen før vi står opp. (Ja, jeg drømmer om det, at de blir så gamle at dette fungerer. I år vil det fungere ved at vi feirer jul hos svigermor, så HUN står opp med dem...funker jo det også på et vis.)