Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjøttdeig utgått på dato-hadde du spist den?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-12, 13:16   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøttdeig utgått på dato-hadde du spist den?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Som sagt, ikke alle helseskadelige bakterier i bedervelsesprosessen kan ses, smakes eller luktes, så det bet er jo rett og slett en sjanse du velger å ta.
helt ok at du tar den, men jeg hadde blitt sur om noen utsatte meg for det.
Hadde det vært slik at man kunne lukte, se eller smake all mat som er bedervet hadde vi vel ikke hatt noen matforgiftninger, man spiser jo ikke mat som lukter, ser eller smaker stygt?

Når det gjelder kjøtt, er det ikke mye annet å gå på enn lukt og utseende, faktisk. Jfr innlegget over her om å være godkjent kjøttkontrollør. Matforgiftnibg forekommer jo gjerne enten av å spise tilberedt mat, hvor man har plenty av mulighet til å dekke over ubehagelig lukt/smak, eller av å spise mat som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet. Det kan absolutt ikke sammenliknes med å lukte på rå, ubehandlet råvare.

Gammel 10-11-12, 14:45   #2
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Når det gjelder kjøtt, er det ikke mye annet å gå på enn lukt og utseende, faktisk. Jfr innlegget over her om å være godkjent kjøttkontrollør. Matforgiftnibg forekommer jo gjerne enten av å spise tilberedt mat, hvor man har plenty av mulighet til å dekke over ubehagelig lukt/smak, eller av å spise mat som ikke er tilstrekkelig varmebehandlet. Det kan absolutt ikke sammenliknes med å lukte på rå, ubehandlet råvare.

I tillegg til lukt, smak osv regner jeg med at ferskhet er et kriterie for å få levere til kommersielle aktører.
Å sammenlikne fersk viltkjøtt med kjøttdeig i pakke er ikke relevant.

Men for all del, spis så mye overtidig kjøttdeig du bare vil, men spar andre for den risikoen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 15:02   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

I tillegg til lukt, smak osv regner jeg med at ferskhet er et kriterie for å få levere til kommersielle aktører.
Å sammenlikne fersk viltkjøtt med kjøttdeig i pakke er ikke relevant.

Men for all del, spis så mye overtidig kjøttdeig du bare vil, men spar andre for den risikoen.

Ferskhet? Hvordan tror du kjøttets ferskhet vurderes, da? Utfra lukt og smak, faktisk.

I tillegg er det selvsagt mye enklere å skjule usmak på kjøtt i ferdig tilberedt mat enn i rå vare. Å påstå noe annet er jo helt rart.

Gammel 10-11-12, 15:15   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Ferskhet? Hvordan tror du kjøttets ferskhet vurderes, da? Utfra lukt og smak, faktisk.

I tillegg er det selvsagt mye enklere å skjule usmak på kjøtt i ferdig tilberedt mat enn i rå vare. Å påstå noe annet er jo helt rart.

Jeg tror vel at det viktigste kriteriet for å vurdere kjøttets ferskhet er å vite når dyret er slaktet.
Regler og forskrifter for hvem som kan kontrollere hvilket kjøtt (etter hvor det skal omsettes/benyttes) er heldigvis godt regulerte og faglig begrunnet, ikke avhengig av en random kontrollørs lukte, og smakssans.

Jeg gir meg i denne diskusjonen, synes jeg gjentar meg selv; jeg har sagt flere ganger at folk gjerne må gjøre hva de vil med egen mat, men jeg ville blitt sur om noen utsatt meg for en slik potensiell helsefare med vitende og vilje.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 15:36   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

men jeg ville blitt sur om noen utsatt meg for en slik potensiell helsefare med vitende og vilje.

Det ville jeg også blitt, ordentlig sur.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.