Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er kiropraktikk kvakksalveri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-12, 10:39   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er kiropraktikk kvakksalveri?

Nå har bare jeg brukt det pga rygg og bekken, men jeg kjenner at det er litt lettere å gå og snu seg etter å ha vært der. Det letter jo symptomene mine selv om det kan stivne og låse seg igjen. Tror ikke det er bare fordi jeg synes det er ok at noen hører på meg altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 10:46   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Nå har bare jeg brukt det pga rygg og bekken, men jeg kjenner at det er litt lettere å gå og snu seg etter å ha vært der. Det letter jo symptomene mine selv om det kan stivne og låse seg igjen. Tror ikke det er bare fordi jeg synes det er ok at noen hører på meg altså.

Behandling av muskel/skjelettproblemer er jo en helt annen kategori. De fleste kiropraktorer idag konsentrerer seg om den typen lidelser. Tidligere var det mange som behandlet "alt mulig". Spedbarnskollikk er det som henger igjen på tross av at det ikke er vist noen effekt i kliniske studier. Men ikke for det, mange har jo en effekt selv om det ikke er kiropraktikken som gir effekten. Så hvis en kiropraktor har god erfaring med å ta imot familier med spedbarnskolikkproblemer ser jeg ingen grunn til at de skal la være. Men de bør være forsiktig med å gjøre noe med nakken til barnet de ikke har belegg for at virker tenker jeg.

Gammel 24-10-12, 10:56   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Enig. Både lege, fysioterapeut og osteopat (er man desperat prøver man alt), hørte på, la på hender og forsto. Bare kiropraktor klarer å gjøre det mindre vondt. (og ibux, men det er jo ikke holdbart i lengden)

Min kiropraktor hjelper til med treningsøvelser og tøyeøvelser også. Men bare et enkelt knekk kan fjerne mye smerte der og da. Øvelsene hjelper på at det ikke kommer igjen så fort.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:29   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har nå flydd til kiropraktor, akupunktør, fysioterapaut og massør vekslende om hverandre siden mars, men er fortsatt ikke helt bra, men satser på at det ikke er kvakksalveri. Går til Klinikk for Alle og ble sendt dit av legen min for piriformis syndrom (falsk isjias) og kiropraktor mener jeg også har kraftig bekkenlåsning som henger i hop med piriformisen og kraftig vond setemuskulatur. Jeg er mye bedre øverst i ryggen om ikke annet.
Jeg fikk dekket 24 behandlinger før sommeren av helseforsikringen min, men det dekket kun kiropraktor og fysio som godkjent behandling. Massør og akupuntur måtte jeg betale selv.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 11:45   #5
kakklanes
Diabetesspl

Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Ca. midt på
kakklanes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja, kiropraktor har hjulpet meg, både ryggen min og kollikunge hadde det bedre etter behandling!

Men senere har jeg skjønt at det er en del musklatur også som har slitt hos meg.... og har da gått til Naprapat (som ikke har off. godkjenning her i Norge) og i dag har jeg en sterkere rygg (etter å fått øvelser og veiledning) og låsninger er løst opp! Det er dyrt å gå hos naprapaten her, men for meg er det verdt pengene!

Gammel 24-10-12, 13:01   #6
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg syns er merkelig, og som gjør dette vanskelig å få oversikt over, er at de ikke skifter navn på lauget sitt. Kiropraktikk er, i likhet med homeopati, basert på en fiks (og feil) idé; den har som utgangspunkt at all sykdom skyldes skjelettplager. I USA er «chiropractic» i stor grad rent kvakksalveri og svindel, altså alternativ medisin av verste, og mest skadelige, sort; like uredelig som homeopati, men gjerne enda mer skadelig, fordi de som praktiserer det faktisk fysisk behandler folk, mange av dem uten å ha snev av kompetanse på hverken skjelett eller muskler.

Her i Norge er tilstanden, så vidt jeg har forstått, bedre. Godkjente kiropraktorer har gjennomgått flerårig utdanning der de forhåpentligvis har lært noe, og jeg antar at de stort sett har kompetanse nok til ikke å påføre kundene sine ubotelig skade; det er ofte ikke tilfelle i USA.

Så svaret på spørsmålet i trådtittelen er: Det kommer an på kiropraktoren. Jeg vet ikke om alle kiropraktikere her hjemme har god nok formell kompetanse, og i lys av hvor mye kvakksalveri som faktisk går under navnet kiropraktikk, ville jeg, ved behov, orientert meg godt før jeg oppsøkte en kiropraktor. Hvis orienteringen for eksempel avdekket at de drev med kolikkbehandling, som er kvakksalveri, ville jeg sett meg om etter en annen.

Ben "innate intelligence" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-12, 13:15   #7
kakklanes
Diabetesspl

Medlem siden: Sep 2012
Hvor: Ca. midt på
kakklanes har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har lest litt om Naprapat og det som kommer fram der er at det har utgangspunkt i Kiropraktikk, men den største forskjellen er at de har et helt annet grunnsyn som utgangspunkt. Det var faktisk en kiropraktor som startet opp som naprapat, da han var vledig uenik i grunnsynet til kiropraktikk.

Fokuset hos Naprapater er jo muskler og bein, og ser sammenhengen i de to sammen. Og når de har manipulert, så er det ofte de da setter fokuset på musklene.... og behandler dem. Jeg får mere ut av en naprapat enn hos en kiropraktor. Men kiropraktor har også reddet meg fra låsninger og osv....Så jeg tror nok at de fleste her til lands har en mer oppdatert utdanning!

Gammel 25-10-12, 06:35   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har personleg hatt god hjelp til smerte- og symptomlindring av skjelettplager hos kiropraktor. Men problema har aldri blitt løyst der, det er det systematisk trening som gjer. Eg ville aldri vurdert å gått til kiropraktor med noko anna. I mine auge er ein kiropraktor ein spesialist på ting som har med skjelett å gjere.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 06:53   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på generelt grunnlag skeptisk til alternativmedisin. Men det hender at ryggen min låser seg fullstendig slik at jeg ikke kan stå helt oppreist. Da går jeg til kiropraktor. Det knaser fælt, men sekunder senere kan jeg stå igjen. Og når det funker tenker jeg ikke så mye mer over behandlingsmetoden.

Men det sier forsåvidt venninna mi også som bruker 1000-vis av kroner på homeopati hver måned.

Gammel 25-10-12, 07:58   #10
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke kvakksalveri.

Jeg har hatt god nytte av kiropraktor, til tider.

Da sønnen min hadde kolikk prøvde vi kiropraktor - det hadde ingen effekt, han hadde kolikk i 8 mnd og vi merket altså ingen som helst forskjell av kiropraktortimene.

Gammel 25-10-12, 08:45   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men at det virker/man opplever at det virker er ikke et argument for at det IKKE er kvakksalveri.

Alle de som går til detox/akupunktur/homeoptai/auramassasje/whatever mener jo at det virker og at de får hjelp. Personlig subjektiv erfaring er jo irrelevant i en vurdering av om noe er virksomt.

Gammel 25-10-12, 08:50   #12
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Selvsagt er det ikke det, men når skolemedisinen har omfavnet det slik at man har refusjonsordninger og leger henviser til kiropraktor, så sier det seg vel at det ikke er kvakksalveri?

Gammel 25-10-12, 08:51   #13
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Med litt klipping og liming fra Wikipedia, kan en kvakksalver beskrives til å være en kjekk mann som lurer og svindler kvinner, blant annet ved å rote eller fuske med salver. Det høres nøyaktig ut som min kiropraktor.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 08:52   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og skulle det være placeboen som har sagt høyt og tydelig "knekk" ( ) i nakken/skuldrene mine de utallige ganger jeg har sittet bom fast og knapt kunne snu på hodet, så sier jeg bare en ting - fineste placeboen!

Gammel 25-10-12, 09:19   #15
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og skulle det være placeboen som har sagt høyt og tydelig "knekk" ( ) i nakken/skuldrene mine de utallige ganger jeg har sittet bom fast og knapt kunne snu på hodet, så sier jeg bare en ting - fineste placeboen!

Placebo er blitt et sekkebegrep på alt som har irriterende bra effekt.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 08:58   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror litt både og i grunn. Men jeg tror ikke at kroppen har godt av å bli «vent på» at man feks MÅ til kiropraktor (eller noe i den dur) hver uke hele året. Jeg tror man da skaper en «avhengighet» som ikke nødnvendigvis er bra (bare kostbar). Og jeg tror kanskje det er litt vel mye av den type avhengigheter i landet vårt…

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 09:08   #17
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg tror litt både og i grunn. Men jeg tror ikke at kroppen har godt av å bli «vent på» at man feks MÅ til kiropraktor (eller noe i den dur) hver uke hele året. Jeg tror man da skaper en «avhengighet» som ikke nødnvendigvis er bra (bare kostbar). Og jeg tror kanskje det er litt vel mye av den type avhengigheter i landet vårt…

Godt poeng. Jeg så et tv-program hvor det var en dame som måtte venne seg av med å sette klyster. Med kaffe.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-12, 09:09   #18
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fått henvisning til kiropraktor av lege. Fått behandling i ryggen og blitt mye bedre, sammen med egentrening. Men jeg har et tilbakevendene problem, kommer gjerne tilbake når det passer svært dårlig. Så nå starter jeg hos manuellterapaut som har definert problemet mitt som ryggbue og ujevnhet i kroppen som gir utslag i balanse. Jeg er spent.

Kiropraktor hjalp eldstejenta som spebarn. Han fant noe ujevnt i nakken hennes, kanskje naturlig følge av hard fødsel og sugekopp. Yngste hadde kolikk, da hjelp ikke kiropraktor det grann. Hun fortsatte å gråte med vidåpen munn til den fredagen hun var 11 uker, kl 14 nøyaktig.

Gammel 25-10-12, 09:16   #19
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Min mann har hatt uttallige"kink" i ryggen og i yngre dager behandlet han det ved å gå til kiropraktor, og ble relativt raskt bedre. Problemet var at det virket som kiropraktorbehandlingen så ut til å få disse kinkene til å komme oftere og oftere. Legen vår mente at det å tvinge frem rask bedring ved knekking gjorde leddene mer slarkete med større sannsynlighet for å få det igjen. Så han sluttet å gå til kiropraktor, og lot kroppen bruke tida si på å bli bedre uten å bli knekt på plass, han gikk turer i skog og mark og trente ryggen. Hans kink har kommet sjeldnere i de senere årene, men om det kommer av det er jo vanskelig å si da.

Gammel 25-10-12, 09:03   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror du har et poeng, Nessie.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.