Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-12, 16:31   #1101
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Ahh, ok, oppklarende. Men så godt for jenta å endelig få en unnskyldning, i åpen rett.

Ja endelig.
Jeg får lett sympati for personer som tar selvkritikk og ber om unnskydning.

Hadde tiltalte vært litt lur så hadde han gjort det samme i forhold til "grise"samtalene han hadde med jenta og ikke beskyldt henne for å ha startet. Dog innrømte han men "glemte" å¨unnskylde.

Michelle er ikke aktiv  
Gammel 18-10-12, 20:10   #1102
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er jo heller ikke sikkert at denne jenta har hatt noen seksualisert atferd, det er jo Øygard (og kona) som hevder det. Og det de sier har jeg heller liten tro på etter de fantastiske bortforklaringene.

De klager på at hun har seksualisert atferd. Samtidig synes både han og kona det er normalt og passende at han går i bare trusa rundt i hjemmet når hun er på besøk. Det var jo det som var forklaringen deres på at hun hadde sett arrene på låret.

AprilRyan er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 10:11   #1103
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hva tenker dere om bruk av karaktervitner i slike saker? Jeg nevnte det en gang tidligere og vil gjerne høre andres mening. Jeg tenker at historien har vist at ingen egentlig vet noe om noens karakter, og at det er skummelt uttale seg om dette.

banana er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 10:25   #1104
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste jeg vet om rettsaker og vitneførslen og slik har jeg fra amerikanske TV-serier, og det er ikke helt som norske forhold.
Umiddelbart så reagerer jeg med forferdelse når noen fører et vitne hvis eneste rolle er å sverte noen - jeg synes det er uetisk i tillegg til at det er en stor belastning for den som er det antatte offeret i en sak.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 10:29   #1105
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns iallefall at karaktervitner er helt meningsløst når det er snakk om en som var så ung som 13 da overgrepene begynte. Det er en alder der karakteren kan være litt ymse uansett, og da stilt opp mot en godt voksen mann som i tillegg er en høyt aktet ordfører. Nei, det er bare horribelt. På avstand er hele saken vannvittig. Det må jeg bare si, at de skype-meldingene er så langt over grensen at de fleste av forsvarets karaktervitner må slite enormt med å si noe positivt om den mannen hvis de er utstyrt med normale normer for rett og galt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 11:22   #1106
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hellt enig med de over, det er horribelt. Men det var ei jente i 20 års alder som jeg leste med stor undring hadde blitt utsatt for en tirade av uttalelser i retten omkring hvor mange hun hadde hatt sex med. Hun var blitt gjengvoldtatt, og da hadde tidligere sexualpartnere relevans for saken, så også antagelser rundt dette.

emm er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 11:30   #1107
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet sannelig ikke om denne saken bidrar til at flere anmelder voldtekt og overgrep. Nå kan man virkelig se hva man må gjennomgå etter først å ha blitt ødelagt av selve overgrepet. Ganske umennesklig.

emm er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 11:56   #1108
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hellt enig med de over, det er horribelt. Men det var ei jente i 20 års alder som jeg leste med stor undring hadde blitt utsatt for en tirade av uttalelser i retten omkring hvor mange hun hadde hatt sex med. Hun var blitt gjengvoldtatt, og da hadde tidligere sexualpartnere relevans for saken, så også antagelser rundt dette.

Det er helt vanlig at seksuell cv til offeret er et tema i voldtektssaker.

Og det er da greit å minne om at av alle anmeldte voldtekter så ender altså sånn 90 % eller noe i den duren ikke i retten i det hele tatt. Det skal med andre ord liten tvil til for å i det hele tatt komme til en rettssak. Og der skal man da trakasseres.

Gammel 19-10-12, 11:57   #1109
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er helt umenneskelig. Og det er vanskelig å tro på at rettferdighet når man ser hvordan denne saken har forløpt.
Jeg er enig med jenta og bistandsadvokaten hennes i at de ba om åpne dører. SLik saken så ut før rettsaken startet, så hadde jo ordføreren kjørt alt han hadde av tilgjengelige ressurser i en voldsom mediekampanje hvor han fremstilte seg selv som godheten selv. Jeg tenker at det kanskje har vært verdt det for denne jenta at skype-loggen ble vist frem forrige fredag. Selv om det må ha vært grusomt for henne, må det ha vært fullstendig grusomt å bli helt overkjørt og mistenkeliggjort på den måten hun ble før rettsaken startet.

Forøvrig tenker jeg at denne saken i hvert fall fører til debatt - kanskje vi kan håpe på bedre skjerming av mindreårige offer i slike rettsaker? Vi har jo allerede fått bistandsadvokater - men vi kan sikkert gjøre mye mer.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 11:58   #1110
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Ja, og dette dreier seg om en 16 år gammel jente på terskelen til livet. Vet nesten ikke om jeg kunne stått igjennom det engang, snart 40 år gammel.

emm er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:01   #1111
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er tidligere seksuelle erfaringer noe tema i voldtektssaker egentlig? Jeg skjønner det med tenåringer fordi det da ofte settes opp mot funn på undersøkelse, men ikke hos voksne?

Gammel 19-10-12, 12:04   #1112
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Jeg forstår at påstander rundt selve overgrepet må ettergås, også ting som har ledet opp til det, men jeg synes det kunne vært en gjennomgang av hvor langt fra saken man skulle få lov å bevege seg. Virkelig.

emm er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:10   #1113
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvorfor er tidligere seksuelle erfaringer noe tema i voldtektssaker egentlig? Jeg skjønner det med tenåringer fordi det da ofte settes opp mot funn på undersøkelse, men ikke hos voksne?

Jeg tror at det er fordi det ofte er ord mot ord. Voldtekstmann sier det er frivillig, offer sier det ikke er. I den fæle saken hvor flere menn ble frikjent, var det et tema fordi jenta var kjent for å si ja og være med på ting og at det derfor blr brukt som argument at disse mennene ikke forsto at hun sa nei - fordi hun ofte sa ja - og visstnok hadde hatt sex med en tilfeldig fyr dagen før dette skjedde, eller noe.

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:11   #1114
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Her er link til saken. http://www.dagbladet.no/2011/06/23/n...ping/17026306/

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:24   #1115
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tror at det er fordi det ofte er ord mot ord. Voldtekstmann sier det er frivillig, offer sier det ikke er. I den fæle saken hvor flere menn ble frikjent, var det et tema fordi jenta var kjent for å si ja og være med på ting og at det derfor blr brukt som argument at disse mennene ikke forsto at hun sa nei - fordi hun ofte sa ja - og visstnok hadde hatt sex med en tilfeldig fyr dagen før dette skjedde, eller noe.

Denne saken setter dette med å oppfatte at noen sier nei i et litt spesielt lys: http://www.dagbladet.no/2011/11/15/n...riks/19019358/

Jeg syns det er merkelig at voksne mennesker vil ha det på seg at de er så stein hakke dumme at de ikke forstår ordet "nei". Og at en dommer kan godta den unnskyldningen fra en person som har såpass høy IQ at han er i stand til å skrive navnet sitt, det fatter jeg ikke.

Gammel 19-10-12, 12:36   #1116
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det kanskje har vært verdt det for denne jenta at skype-loggen ble vist frem forrige fredag.

Hele Skype-loggen skal leses opp i retten senere. Det er det dog forsvaret som krever.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:44   #1117
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hele Skype-loggen skal leses opp i retten senere. Det er det dog forsvaret som krever.

da kjører de vel "hun var med på det og oppfordret til det selv"-taktikken, vil jeg tro. Jeg kan ikke med min aller beste vilje se hvordan det som ble sagt i den loggen kan forsvares/ufarliggjøres. Men vi får se.

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:45   #1118
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Fantastisk, Allium.

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:46   #1119
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

da kjører de vel "hun var med på det og oppfordret til det selv"-taktikken, vil jeg tro. Jeg kan ikke med min aller beste vilje se hvordan det som ble sagt i den loggen kan forsvares/ufarliggjøres. Men vi får se.

Det er ikke sikkert vi får vite så veldig mye mer enn det vi allerede vet, det er jo dette med at jentas privatliv skal beskyttes. Men jeg tror nok det er den taktikken de tenker ja, Øygard selv påstår jo fremdeles at det vil komme frem ting under rettsaken som kommer til å få alle til å skjønne at han bare er en stakkars, snill mann som er blitt lurt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 19-10-12, 12:47   #1120
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blitt lurt. Av et barn. Stakkars, stakkars mannen.

Maverick er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.