Sv: Kronikk i Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Er du sikker på at det er lærerne og ikke foreldrene som forstår politikerne rett her? Jeg skjønner det praktiske, men jeg er ikke sikker på at man kan si at politikerne har tenkt sånn som du beskriver, i hvertfall ikke bare det. For de er ganske tydelige på at det skal være utfordringer til alle og at det er ønskelig at man blant annet kan følge undervisning på høyere trinn. At en lærer tilpasser opplegget til en gruppe betyr ikke at alle i gruppen får et opplegg som passer. Og da er det vel strengt tatt ikke bra nok for de det gjelder. Selv om jeg absolutt ser realismen i det, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg vært vesentlig vanskeligere å ha med å gjøre. Det er ikke lærerens feil at man skal ha enhetsskolen og individuelle opplegg i samme rom.
Jeg er slett ikke sikker på det (selv om vi har fått noen dokumenter hvor det er presisert noe om at det ikke innebærer individuelt opplegg til hver elev), men politikerne gir oss ikke midler til å lage det du snakker om.
Bra nok? Hva er det da? Sønnen min har ikke et optimalt opplegg på skolen, men det er da bra nok. Han lærer noe hver dag, han har gode venner, han trives, han får brynet seg på ting han ikke er så god i. Han får ikke utfordringer i matematikk. Men med en lærer på 30 elever som det er i klassen hans, synes jeg opplegget er mer enn bra nok jeg.
Hva hadde du sagt om jeg sendte deg 30 pasienter som du skulle håndtere i løpet av 45 minutter og jeg krevde optimal behandling av samtlige? Ville du ikke da måttet prioritere det aller viktigste? Sånn er det i en skoletime egentlig. Det er så mange behov, noen faglige og noen sosiale. Så må man manøvrere som best man kan mellom alle behovene og prøve å sørge for at alle får et "bra nok" opplegg. Optimalt blir det overhodet ikke.