Sv: En slags spinoff - Yrkesgrupper som klager over brukergruppen den betjener
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Ja, jeg himler. Jeg har nemlig aldri møtt en lærer som har blitt det av "halvulne" årsaker. De lærerne som man kan mistenke har valgt yrket av bekvemmelighetshensyn, går snart av med pensjon. For 20-30 år siden besto lærerjobben stor sett av førarbeid, undervisning og etterarbeid - ingen fast møteplikt whatsoever og vi som representerer mememe-foreldrene, gikk ennå i barnehagen. Med andre ord- det kunne sikkert diskuteres om all avspaseringen dengang var "fortjent." Vel, det er lenge siden lærerlivet var så enkelt, og i og med at det finnes nok av andre yrker det man har vel så mye fri (diverse turnusordninger , f.eks nordsjøarbeidere) med like eller dobbelt så mye lønn, ser jeg det som helt usannsynlig at det er den rause avspaseringsordningen som trekker ellers umotiverte folk til yrket. Jeg synes faktisk at det ikke er så rent lite frekt og dustete av deg å påstå noe slikt, og jeg kommer til å rødprikke. 
Jeg har aldri hverken ment eller sagt at lærerlivet er enkelt. Det vet jeg veldig godt at det ikke er. Men ja, jeg tror faktisk det enda er lærere i systemet som skulle ønske seg tilbake til "før i tiden", selv om du kanskje har rett at det gjerne helst gjelder den eldre og avtroppende garde.
Forøvrig: jeg er en av dem som mener lærere fortjener all den avspaseringen de får, for det er veldig tidkrevende å være en god lærer i dag. Men jeg tror ikke alle lærere er klare for å gjøre den innsatsen, og at det også er en side av all klagingen som kommer frem, i tillegg til at foreldre i dag sikkert er mye mer krevende enn tidligere generasjoner. Det siste mener jeg er på både godt og vondt, for det var heller ikke spesielt gunstig da skolen satt med hele makten og folk hadde en overdreven respekt for autoriteter.
Sist redigert av Niobe : 14-10-12 kl 21:52.
|