Sv: Kronikk i Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Hos oss har det vært episoder med filming, fotografering i dusjen, så regelen er absolutt.
Hvis det er sånn, at behovet for mobil etteR skoletid er helt prekært, da må man faktisk finne andre løsninger (dra hjem og hente den f.eks?) eventuelt forklare rektor under to øyne (ie ikke på et felles møte hvor ingen avgjørelser uansett endres på), hvorfor ditt barn er i en så spesiell situasjon at hun eller han må ha med mobilelefon på skolen.
Dette er en kampsak for deg, andre foreldre har tilsvarende kampsaker, og dermed er vi i gang.
Vi har en veldig lite vanskelig skole sånn sett, stort sett er det mulig å finne løsninger hvis noen har et legitimt behov. Hvis det hadde vært episoder med filming i dusjen etc (regner med det er eldre elever?) hadde jeg jo skjønt det, og da måtte man ha jobbet seg rundt det på et vis, jeg bare vet ikke hvordan. For oss ville nok det medført at en av oss voksne måtte ha tatt oss fri på slutten av dagen flere dager i uken, med mindre man kunne fått til en løsning hvor mobilen lå et sted utenfor elevens rekkevidde i skoletiden de to dagene i uka det gjaldt. Nå er barnet større og det ville ikke vært et praktisk problem lenger.
Selv om jeg mener at skolen bør kunne sette mer eller mindre absolutte regler, mener jeg at de må kunne forklare rasjonalet bak dem på en sånn måte at man skjønner hvorfor det må være sånn. Filming med mobil i dusjen er for eksempel noe man skjønner hvis det har skjedd noen ganger.