Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-12, 23:53   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Da jeg studerte var det slik at de mannlige studentene med jobbende koner fikk barn og studerte lykkelig videre med uendret lønn totalt i familien. Kvinnelige studenter som fikk barn måtte ta pause i studiene enten de ville eller ikke, fordi det var ingen mulighet for menn til å overta permisjonen hvis mor ikke hadde opptjent rettighet. Ikke fedrekvote, ingen permisjon, ingenting. Det var urettferdig. Det var 4 uker fedrekvote den gangen.

Da jeg fikk eldstemann hadde det kommet en mulighet for at far kunne få deler av fødselspermisjonen gitt at mor gikk ut i full jobb eller fulltids studier. Det var 4 ukers fedrekvote som var avhengig av mors opptjening. Der mor jobbet redusert fikk far avkortet permisjonen. Eldstemann er 10 år. Det er med andre ord ikke mye mer enn 10 år siden dette var en soleklar mammagreie og dette med menn og permisjon ikke var dagligdags. Ikke var det noen selvfølge å beholde jobben dersom man ble gravid heller. Det har endret seg ganske mye. Heldigvis. Men det er ikke så rart at holdningene ute i samfunnet henger endel igjen, det er langt fra alle som har kjent på frustrasjonen over manglende muligheter til å fullføre en utdanning fordi mannen ikke har permisjonsrettigheter.

Jeg skulle ønske det ikke var behov for å regulere så veldig. Den beste løsningen må være at hver familie velger for seg selv, gitt at det for samfunnet sett under ett blir en god fordeling mellom mor og far. Men jeg har ingen illusjoner om at det hadde skjedd om man hadde kuttet fedrekvoten idag. Utenfor fp står ikke pappapermisjon veldig sterkt, det blir fortsatt sett på som et pliktløp av mange. Men det er i endring. Heldigvis. Kanskje om 20 år kan man fjerne disse klausulene og la folk velge selv.

Jeg tror imidlertid vi lurer oss selv dersom vi tror at mer jevn fordeling mellom kjønnene nødvendigvis er god likestillingspolitikk. Bare husk hvordan det var tidligere da permisjonen var kortere. De mest karrierebevisste damene skaffet pass til babyen, mens de fleste kvinnene valgte en lengre ulønnet permisjon. Jeg tror at hvis man forkorter permisjonen som mor har mulighet til å ta mer enn at de fleste får være hjemme perioden med fullamming og til fast føde er godt etablert, vil vi igjen se at kvinner i større grad velger ulønnet pause fra arbeidslivet for å få barn og at det igjen blir et valg mellom jobb eller barn. Jeg tror det er det beste for både mor, barn og likestilling at fellespotten ikke blir så mye mindre nå. Men jeg heier på mer pappapermisjon som ekstra uker, så det synes jeg er en fin ting.

Imidlertid lurer jeg på om vi snart er i mål med permisjonslengde nå snart? Er det kanskje andre familievennlige tiltak som vil bety mer etterhvert? For eksempel at man kan få barnehageplass hvis man er født på høsten også?

Gammel 06-10-12, 00:29   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Imidlertid lurer jeg på om vi snart er i mål med permisjonslengde nå snart? Er det kanskje andre familievennlige tiltak som vil bety mer etterhvert? For eksempel at man kan få barnehageplass hvis man er født på høsten også?

Her er jeg også. For øvrig synes jeg binding til far er helt ok. Det er samfunnets penger og samfunnets perspektiv man bør ha i bakhodet, ikke den enkelte.

Gammel 06-10-12, 01:15   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror imidlertid vi lurer oss selv dersom vi tror at mer jevn fordeling mellom kjønnene nødvendigvis er god likestillingspolitikk. Bare husk hvordan det var tidligere da permisjonen var kortere. De mest karrierebevisste damene skaffet pass til babyen, mens de fleste kvinnene valgte en lengre ulønnet permisjon. Jeg tror at hvis man forkorter permisjonen som mor har mulighet til å ta mer enn at de fleste får være hjemme perioden med fullamming og til fast føde er godt etablert, vil vi igjen se at kvinner i større grad velger ulønnet pause fra arbeidslivet for å få barn og at det igjen blir et valg mellom jobb eller barn. Jeg tror det er det beste for både mor, barn og likestilling at fellespotten ikke blir så mye mindre nå. Men jeg heier på mer pappapermisjon som ekstra uker, så det synes jeg er en fin ting.

Jeg tenker også litt slik. Jeg var helt klart veldig følelsesmessig bundet til barna på en annen måte enn mannen fram til passerte 9 mnd. Hadde jeg hatt mindre permisjon enn det, hadde vi løst det med ferie/ulønnet permisjon. Men fra da av var det også helt greit å bytte plass. Når babyboblen var litt passert, var det enklere.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.