Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-12, 22:24   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Studerende skrev jeg. Vel og merke kombi jobb-studier eller fulltidsstudier. Jeg kan ikke finne i rundskrivet om at det holder å være arbeidssøker.

Det gikk ihvertfall ikke an i 2008. Min mann fikk ikke lov til å overta permisjonen uten at jeg studerte eller jobbet. Vi hadde planlagt å dele 50/50, og jeg ble rimelig forbanna over at vi ikke fikk lov til det.

Jeg forstår at man ønsker tvinge kvinnene ut i jobb, slik at far får alenetid med barnet. Men jeg tror ikke det fungerer. Det hadde vært mer enn nok å si at det bare er en av foreldrene som får statsstøtte for å være hjemme, og at den andre enten må gå uten inntekt eller finne seg en jobb. Hvis det er noen hjemme som passer ungen blir det også *litt* enklere å gå på jobbintervju.

Gammel 05-10-12, 22:28   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det gikk ihvertfall ikke an i 2008. Min mann fikk ikke lov til å overta permisjonen uten at jeg studerte eller jobbet. Vi hadde planlagt å dele 50/50, og jeg ble rimelig forbanna over at vi ikke fikk lov til det.

Jeg forstår at man ønsker tvinge kvinnene ut i jobb, slik at far får alenetid med barnet. Men jeg tror ikke det fungerer. Det hadde vært mer enn nok å si at det bare er en av foreldrene som får statsstøtte for å være hjemme, og at den andre enten må gå uten inntekt eller finne seg en jobb. Hvis det er noen hjemme som passer ungen blir det også *litt* enklere å gå på jobbintervju.

Det ER faktisk mulig å søke ute på arbeidsmarkedet mens du er i permisjon. Jeg tipper at det faktisk kan være et pre å gå på jobbintervju med en baby på slep, og fortelle at "pappaen overtar da og da, så jeg er faktisk tilgjengelig om kort tid" :synsk:

Svar med sitat
Gammel 05-10-12, 22:40   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det ER faktisk mulig å søke ute på arbeidsmarkedet mens du er i permisjon. Jeg tipper at det faktisk kan være et pre å gå på jobbintervju med en baby på slep, og fortelle at "pappaen overtar da og da, så jeg er faktisk tilgjengelig om kort tid" :synsk:

Men far kan ikke overta før mor har jobb. og det er ikke så enkelt for far å si til arbeidsgiver at "jeg går ut i perm straks kona får jobb. aner ikke når det blir, kanskje i norra, kanskje om to måneder. og forresten; vi må også søke nav."

Alt er veldig greit for folk med faste jobber og regelmessig arbeidstid. Men mange kvinner i den alderen går fra vikariat til vikariat, og har ingen jobb å gå tilbake til. I mange yrker er det forventet at man jobber deltid/midlertidig i flere år før man får fast jobb (f.eks. lærer/sykepleier). Da fungerer ikke systemet fremmende for likestilling, men stikker kjepper i hjulene.

Som lærer kunne jeg få vikartimer fra og med den dagen far overtok permisjonen. Men jeg kunne ikke få noen bekreftelse fra arbeidsgiver på hvor mye jeg fikk jobbe på forhånd, og dermed kunne ikke NAV godkjenne søknaden om permisjonsovertakelse.

I tillegg syns jeg det er prinsipielt fullstendig feil at far skal søke om å få overta permisjonen. Det burde vært delt 50/50 i utgangspunktet, og så kunne man etter søknad ha fordelt anderledes. Da må mor søke om å få overta fars permisjon, like ofte som omvendt, og far vil ha mulighet til å si nei.

Mine unger var ikke egnede til jobbintervjuer.

Gammel 05-10-12, 22:54   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Alt er veldig greit for folk med faste jobber og regelmessig arbeidstid. Men mange kvinner i den alderen går fra vikariat til vikariat, og har ingen jobb å gå tilbake til. I mange yrker er det forventet at man jobber deltid/midlertidig i flere år før man får fast jobb (f.eks. lærer/sykepleier). Da fungerer ikke systemet fremmende for likestilling, men stikker kjepper i hjulene.

Hvilken alder? Førstegangsfødende er i snitt 28+. Det er ikke mange av dem som går i vikariater. De som får barn for andre eller tredje eller fjerde gang, er eldre. I snitt.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:46.