Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen
Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.
Det ER faktisk mulig å søke ute på arbeidsmarkedet mens du er i permisjon. Jeg tipper at det faktisk kan være et pre å gå på jobbintervju med en baby på slep, og fortelle at "pappaen overtar da og da, så jeg er faktisk tilgjengelig om kort tid" :synsk:
Men far kan ikke overta før mor har jobb. og det er ikke så enkelt for far å si til arbeidsgiver at "jeg går ut i perm straks kona får jobb. aner ikke når det blir, kanskje i norra, kanskje om to måneder. og forresten; vi må også søke nav."
Alt er veldig greit for folk med faste jobber og regelmessig arbeidstid. Men mange kvinner i den alderen går fra vikariat til vikariat, og har ingen jobb å gå tilbake til. I mange yrker er det forventet at man jobber deltid/midlertidig i flere år før man får fast jobb (f.eks. lærer/sykepleier). Da fungerer ikke systemet fremmende for likestilling, men stikker kjepper i hjulene.
Som lærer kunne jeg få vikartimer fra og med den dagen far overtok permisjonen. Men jeg kunne ikke få noen bekreftelse fra arbeidsgiver på hvor mye jeg fikk jobbe på forhånd, og dermed kunne ikke NAV godkjenne søknaden om permisjonsovertakelse.
I tillegg syns jeg det er prinsipielt fullstendig feil at far skal søke om å få overta permisjonen. Det burde vært delt 50/50 i utgangspunktet, og så kunne man etter søknad ha fordelt anderledes. Da må mor søke om å få overta fars permisjon, like ofte som omvendt, og far vil ha mulighet til å si nei.
Mine unger var ikke egnede til jobbintervjuer.