|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forkynnelse - Jehovas vitne
Det kan jeg vanskelig forstå. Jehovas vitner tror ikke på et brennende helvete og de er veldig opptatt av å være høflige. De trenes opp i dette, faktisk.
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Dette synes jeg var en litt merkelig kommentar.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 02-10-12 kl 18:41. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
stressmonster
Jeg skrev at jeg har vanskeligheter med å forstå at dette kan ha skjedd fordi jeg er vokst opp i Jehovas vitner og har vanket i dette miljøet i årevis. Den sosiale kontrollen innenfor disse miljøene er enorm og jeg kan garantere at slik oppførsel ikke er akseptert i det hele tatt. En annen sak er at JV ikke tror på et brennende helvete og de er svært stolte av sin forståelse av bibelen og jeg finner det svært usannsynlig at noen av dem ville ha truet noen med å komme dit.
|
|
|
#4 |
|
lettere utlada
|
"Annenhåndsopplevelsen" ble bevitnet av hans søster (meg!) som stod skrekkslagen i kjøkkendøra og så det hele.
|
|
|
#5 |
|
stressmonster
Som sagt, jeg vet ingenting om hvordan det var for 30 år siden, men om dette hadde skjedd i dag ville jeg i alle fall antatt at det dreide seg om en person ute av balanse eller noe for det er virkelig ikke slik oppførsel som fremmes i JV og tro du meg, ingenting er tilfeldig ved deres framgangsmåte når de banker på dørene til folk. Replikkene er innøvd i årevis og de ønsker å framstå som høflige, lovlydige, ærlige og gode mennesker og dette terpes på til det kjedsommelige.
|
|
|
#6 |
|
lettere utlada
|
Ja det tror jeg på altså. For det er stort sett det folk opplever (deriblandt meg, i nyere tid). Men i den tiden vet jeg det var mange som fikk besøk av lignende folk som det vi opplevde.
|
|
|
#7 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Er dette en absolutt regel? Min bror går på feltet men han har aldri fortalt oss at han er døpt og det både håper og trur eg han ville ha gjort. Kan en som ikkje er døpt gå sammen med en døpt for eksempel?
|
|
|
|
#8 |
|
stressmonster
Ja, jeg vil tro en som ikke er døpt kan gå sammen med en som ikke er døpt, særlig hvis man er ung. Jeg var jo med min far på feltet da jeg var liten og begynnelsen på ungdomsårene.
|
|
|
#9 |
|
lettere utlada
|
Det spiller veldig liten rolle om du forstår det eller ei. Det var nå en gang det som skjedde. Unntak fra den berømmelige regelen finnes nok til og med i JV. (og dette skjedde for rundt 30 år siden.)
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|