|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
I mål
|
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Det sier seg selv at visse situasjoner ved visse skoler i Oslo vil legge føringer for denne debatten. Det er jo hovedsakelig ved slike skoler det har blitt krevd et bønnerom, og slik situasjonen er på mange plan i skolesituasjonen i Oslo mener jeg at man ikke kan ha en prinsipiell tilnærming. Ekstremreaksjonene som har kommet til enkelte skoleledere som har sagt nei til dette, mener jeg at bekrefter dette. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men når det er snakk om såpass store ting synes jeg ikke man kan la seg styre av følelser og enkeltsituasjoner. Det må være et "likhet for loven" prinsipp som gjelder alle. Det skal ikke gå an å diskriminere en religion fordi man ikke liker nettopp den religionen og hvordan den praktiseres. Da får vi heller få en lov på plass som gjør skoler til religionsfrie soner slik at det blir lettere å håndheve dette på en konsekvent måte. *drømmer om at det skjer en dag* |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I mål
|
Men at man får låne biblioteket av og til, er faktisk ikke det samme som et bønnerom. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Neida, enig i det apan men jeg tenker på saken som helhet, - om man skal tillate eller tilrettelegge for religionsutøvelse på skoler. Da bør det være et overordnet lovverk som gir veiledning til hvordan man løser dette i praksis. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?Den overfoståelsen og likestillingstankegangen er i mine øyne missforstått. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|