Sv: Bønnerom på skoler - ja eller nei?
Jeg tenker selv at problemstillingene jeg selv reiser ville jeg aldri tenkt på hvis jeg ikke stod oppi dem hver dag. Så jeg forstår at det vil se helt annerledes ut hvis man ser for seg en skole hvor det er et par muslimer i hver klasse og gjerne iblandet flere andre som utøver andre religioner aktivt.
I følge media (Aftenposten idag) har skolen som nå er omtalt blant annet et radikalt islamistisk miljø der man blant annet har satt regler for klesdrakt og tildekking av hodet, man krever hijab og fotside klær (det er veldig mange som kun bruker liten hijab og vanlige klær i utgangspunktet). Dette er noe som har skjedd i forkant av et slikt rom. Tilknyttet dette er en Facebookgruppe som nå består av 231 medlemmer (av totalt ca 600 elever på skolen, det er altså over en tredjedel). Hva man det ser for seg for utvikling dersom et bønnerom med mulighet for mer organisert religiøs virksomhet tilbys, er helt sentralt for å forstå denne saken.
Det intervjues også elever i artikkelen, hvor det på spørsmål om det er et religiøst press på skolen, svares: "Noen opplever nok et press hjemmefra. Om det er press mellom elevene, avhenger nok av hvilken vennegjeng du er med i".
Og så må jeg si: På en skole hvor muslimene er i flertall, vil det faktisk ikke skje at andre religioner vil benytte et slikt rom. Det er fint å snakke om et stillerom alle kan bruke. Det er ikke det det er snakk om her.
Sist redigert av apan : 29-09-12 kl 00:01.
|