Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smokkefrie barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-12, 20:47   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Min kjære Thyra (10 mnd) har aldri hatt noe interesse av smokk, og det syns jeg bare er fantastisk. Riktignok er det sikkert mange situasjoner som ville gått lettere for seg hvis hun brukte smokk, men jeg har hørt at barnet da heller finner trygghet i seg selv, eller andre ting - og at det dermed kan skape et trygt barn

Min stedatter (nå 4 år) var helt avhengig av smokken, og våknet også mye oftere på natten, da smokken hadde falt ut..
Nå er selvfølgelig alle barn forskjellige, men Thyra virker som en tryggere baby, som er glad i folk, og ikke går av veien for å leke fint med andre barn eller voksne uten at mamma eller pappa er der

Hva er deres erfaringer?

Mulig jeg leser for mye inn i dette, men fremstillingen av superharmoniske kjæreste og stedatter ble litt rar for meg. Håper du ikke drar for mange sammenligninger mellom barna sånn ellers.

Begge mine har brukt smokk, en har alltid vært supersosial og en litt mindre. Trygge var og er de begge slik jeg ser det, men en mer frempå enn den andre. Tror egentlig det går på personlighet mer enn smokk, samsoving, bleieslutt, start i barnehage og alt hva man kan dra opp mot attferd og slikt. Bortsett fra smokken har mye av det vi gjorde blitt ganske forskjellig på våre to, de har rett og slett hatt forskjellig behov. Men vi har brukt litt tid på å prøve å lese disse og respondere på det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 22:12   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Mulig jeg leser for mye inn i dette, men fremstillingen av superharmoniske kjæreste og stedatter ble litt rar for meg. Håper du ikke drar for mange sammenligninger mellom barna sånn ellers.

.

Tanken slo meg også. Det lå noe mellom linjene som ikke føltes godt. Å skulle framheve et barn foran et annet, er sjelden ok. Foreldre pleier som regel å være opptatt av det positive, ulikheter til tross. Det er ikke så interessant om den ene bruker smokk eller den andre ikke, det er uvesentlig om den ene gjemmer seg bak mamma, mens den andre liker alle. Hvert barn er unikt som det er med hele seg, og må sees som det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 09:03   #3
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tanken slo meg også. Det lå noe mellom linjene som ikke føltes godt. Å skulle framheve et barn foran et annet, er sjelden ok. Foreldre pleier som regel å være opptatt av det positive, ulikheter til tross. Det er ikke så interessant om den ene bruker smokk eller den andre ikke, det er uvesentlig om den ene gjemmer seg bak mamma, mens den andre liker alle. Hvert barn er unikt som det er med hele seg, og må sees som det.

Åhærre, sånn forbaska gjennomtolkning asså, her på FP skal man virkelig passe på hva man skriver. Men du virkelig at du syns jeg "skal være forsiktig med sammenlikningen" og at man framhever et barn foran et annet?

Den ene brukte smokk, den den andre gjør ikke.
Det ene barnet var et tryggere og noe mer selvsikkert barn.

Dette er to faktaopplysninger, som ikke trenger og tolkes opp og ned. Må innrømme at jeg blir litt oppgitt over en del av det folk skriver her inne.

Gammel 25-09-12, 14:13   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Den ene brukte smokk, den den andre gjør ikke.
Det ene barnet var et tryggere og noe mer selvsikkert barn.

Er det barnet på 10 mnd du beskriver som et tryggere og mer selvsikkert barn? 4-åringen har levd lenger, hatt tid til å sutre og utvikle seg mer, så det blir litt søkt å sammenligne et så "stort" barn med en baby. Mange babyer går gjennom en litt urolig fase som starter rundt ettårsalderen og varer noen måneder. Så er det ny fase i toårsalderen. Hvordan barna oppfører seg er selvfølgelig individuelt.

Når det er sagt tror jeg ikke at smokken gjør noe som helst med personligheten til barna, jeg tror derimot at barn som vil ha/trenger smokk tar den, og bruker den slik de ønsker og føler og at barn som ikke tar smokk bruker andre ting å trøste seg med. Som puppen til mor.

Jente nr. 1 og gutt nr. 1 har vært smokkeelskere av rang. Jente nr 2. har tatt den og likt den, men det gikk helt greit og avvenne også. Gutt nr. 2 er min eneste smokkenekter og han bruker som sagt puppen til det formålet i stedet. Alle har derimot sovet like dårlig og usammenhengende.

Gammel 25-09-12, 14:18   #5
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det barnet på 10 mnd du beskriver som et tryggere og mer selvsikkert barn? 4-åringen har levd lenger, hatt tid til å sutre og utvikle seg mer, så det blir litt søkt å sammenligne et så "stort" barn med en baby.

Jeg sammenlikner selvfølgelig ikke en på 10 mnd med en på fire. Naturligvis snakker jeg om barn rundt min datters alder.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.