Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spise selvplukket sopp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 16:51   #1
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg har bare servert selvplukket kantarell til gjester, det har ikke falt meg inn å informere om at den er selvplukket, det har jeg regnet med at de har skjønt helt av seg selv. Jeg kjøper ikke overpriset dvask kantarell på matbutikken tross alt, noen standarder har jeg da.

Gammel 21-09-12, 16:53   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Jeg har bare servert selvplukket kantarell til gjester, det har ikke falt meg inn å informere om at den er selvplukket, det har jeg regnet med at de har skjønt helt av seg selv. Jeg kjøper ikke overpriset dvask kantarell på matbutikken tross alt, noen standarder har jeg da.

Jeg ville også automatisk ha antatt at kantareller jeg fikk servert hjemme hos noen var selvplukket.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 17:44   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ville også automatisk ha antatt at kantareller jeg fikk servert hjemme hos noen var selvplukket.

Gammel 21-09-12, 18:33   #4
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det finnes jo idiotsikre sopp som ikke kan forveksles med andre.
Hvis jeg skulle servert hjemmeplukket sopp til gjester, ville jeg være hundre prosent sikker på at den var trygg. Og jeg ville blitt satt ut hvis noen nektet å spise den.

Å bruke idiotsikker sopp forutsetter at man er 100 % sikker på hvilke idiotsikre kjennetegn man skal se etter. Jeg har hørt folk si at de spise en eller annen sopp som de trodde var kantarell fordi de hadde hørt at kantarell var en "sikker" matsopp. Ja ja.

Jeg hadde servert hjemmeplukket sopp til gjester, jeg har sikkert gjort det også. Hvis jeg har nevnt at den var hjemmeplukket har det garantert vært for å høste bonuspoeng. Min mor har vært soppkontrollør så lenge jeg kan huske og har lært meg en sunn skepsis og en fornuftig holdning til bruk av sopp.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 18:39   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Å bruke idiotsikker sopp forutsetter at man er 100 % sikker på hvilke idiotsikre kjennetegn man skal se etter. Jeg har hørt folk si at de spise en eller annen sopp som de trodde var kantarell fordi de hadde hørt at kantarell var en "sikker" matsopp. Ja ja.

Jeg hadde servert hjemmeplukket sopp til gjester, jeg har sikkert gjort det også. Hvis jeg har nevnt at den var hjemmeplukket har det garantert vært for å høste bonuspoeng. Min mor har vært soppkontrollør så lenge jeg kan huske og har lært meg en sunn skepsis og en fornuftig holdning til bruk av sopp.

Jeg hadde aldri spist sopp plukket av noen som bruker ordet "tror" når de snakker om å identifisere sopp de skal spise. Hvis man kan de sikre soppene er de virkelig sikre - det er ikke mulig å forveksle dem - og man trenger ikke lang skolering for å gjenkjenne og være 100 % sikker på for eksempel kantarell, piggsopp og steinsopp.

Gammel 21-09-12, 23:53   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg hadde aldri spist sopp plukket av noen som bruker ordet "tror" når de snakker om å identifisere sopp de skal spise. Hvis man kan de sikre soppene er de virkelig sikre - det er ikke mulig å forveksle dem - og man trenger ikke lang skolering for å gjenkjenne og være 100 % sikker på for eksempel kantarell, piggsopp og steinsopp.

Det er nettopp det jeg mener. Man må vite hvilke ting som kjennetegner de sikre soppene. Nettopp det finnes det folk som ikke innser. Senest en familie som hadde trodd at det de spiste var kantarell. Det var spiss giftslørsopp. En representant for familien sa på tv at hun trodde det var kantarell, og viste til at kantarell var en av de sikre soppene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.