|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK nå: Barnets beste
Rettspraksis i disse sakene er gjerne at man skiller mellom fosterhjemsplasseringer som er tenkt for oppvekst, og de hvor tilbakeføring fremstår sannsynlig/mulig. Nettopp fordi det er forskjell på relasjonen som skal dannes, og viktigheten av relasjonen til fosterforeldrene.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat det skjønner jeg, men om saken er slik den fremstilles, må i det minste far få normalsamvær i den grad det er mulig. Å ta fra et barn retten til å bli kjent med biologiske foreldre "bare fordi" er jo helt grusomt.
|
|
|
|
#3 |
|
saftig
|
Hva er "normalsamvær"?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Problemet i denne saken er jo at far ikke visste om barnet før seks mnd. etter omsorgsovertakelsen. Hadde han vært der fra starten, hadde det sannsynligvis ikke blitt noen omsorgsovertakelse i det hele tatt, antar jeg, siden han beskrives som særdeles kompetent.
|
|
|
|
#5 |
|
saftig
|
Men det er nå en gang slik det er. Og jeg lurer på hva du mener er "normalsamvær? Gutten får jo bli kjent med faren sin hvis de treffes en gang i måneden, men hovedtilknytningen hans er jo til fosterforeldrene.
|
|
|
#6 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fosterforeldrene skal ikke kunne noe som helst. De har ingen partsrettigheter.
|
|
|
#7 |
|
Fortynnet
|
Sv: NRK nå: Barnets besteJeg har ikke sett dagens episode, men jeg så den forrige. Ut fra det lille jeg vet om denne saken så virker det for meg som det aller beste for denne gutten ville være å fortsette å bo i den familien han har vært hele livet sitt, og samtidig ha mer og mer kontakt med faren sånn at han blir en tydelig og viktig person for ham. Kanskje en slags delt omsorg etterhvert, som skilte folk har, så han kunne hatt god kontakt med alle? Jeg vet ikke hva som har skjedd i de to årene(?) fra faren fikk vite at det var hans barn, men siden han nå uansett har bodd et sted i 2,5-3 år så vil det jo være helt hjerterått å plutselig flytte ham bort fra dem han er glad i og kjenner som foreldrene sine. Det er veldig sørgelig fra den biologiske farens perspektiv også, han virker som han er veldig glad i gutten, men jeg kan ikke skjønne det hvis han tenker at det ville være ok for barnet å bare flytte ham tvert inn. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|