Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-12, 23:43   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men ser man på den langvarige relasjonen som skal dannes er det klart overnattingssamvær er viktig.

Rettspraksis i disse sakene er gjerne at man skiller mellom fosterhjemsplasseringer som er tenkt for oppvekst, og de hvor tilbakeføring fremstår sannsynlig/mulig. Nettopp fordi det er forskjell på relasjonen som skal dannes, og viktigheten av relasjonen til fosterforeldrene.

Det er veldig vanskelig å si noe særlig om denne konkrete saken, siden det ikke gis noe særlig opplysninger om hva som har skjedd rent juridisk i de to årene fra far fikk foreldreansvar til programmet lages. Det refereres vagt til et nemndsvedtak. Dette vil vanligvis være det som avgjør hvordan barneverntjenesten skal tilrettelegge for samvær.

Gammel 19-09-12, 23:52   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Rettspraksis i disse sakene er gjerne at man skiller mellom fosterhjemsplasseringer som er tenkt for oppvekst, og de hvor tilbakeføring fremstår sannsynlig/mulig.

Akkurat det skjønner jeg, men om saken er slik den fremstilles, må i det minste far få normalsamvær i den grad det er mulig. Å ta fra et barn retten til å bli kjent med biologiske foreldre "bare fordi" er jo helt grusomt.

Ingen mor hadde kommet noen vei (forhåpentligvis) om de forsøkte å nekte en god far samvær med barnet sitt, hvorfor i all verden skal fosterforeldre/barnevernet kunne gjøre det? Jeg kjenner at denne saken slik den fremstilles provoserer meg noe voldsomt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 23:55   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat det skjønner jeg, men om saken er slik den fremstilles, må i det minste far få normalsamvær i den grad det er mulig. Å ta fra et barn retten til å bli kjent med biologiske foreldre "bare fordi" er jo helt grusomt.

Ingen mor hadde kommet noen vei (forhåpentligvis) om de forsøkte å nekte en god far samvær med barnet sitt, hvorfor i all verden skal fosterforeldre/barnevernet kunne gjøre det? Jeg kjenner at denne saken slik den fremstilles provoserer meg noe voldsomt.

Hva er "normalsamvær"?
Når barnet plasseres med tanke på oppvekst, så er det ikke normalt å ha for hyppig samvær med biologiske foreldre. Dette av hensyn til tilknytning i fosterhjemmet.

Gammel 19-09-12, 23:58   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hva er "normalsamvær"?
Når barnet plasseres med tanke på oppvekst, så er det ikke normalt å ha for hyppig samvær med biologiske foreldre. Dette av hensyn til tilknytning i fosterhjemmet.

Problemet i denne saken er jo at far ikke visste om barnet før seks mnd. etter omsorgsovertakelsen. Hadde han vært der fra starten, hadde det sannsynligvis ikke blitt noen omsorgsovertakelse i det hele tatt, antar jeg, siden han beskrives som særdeles kompetent.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-12, 00:05   #5
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet i denne saken er jo at far ikke visste om barnet før seks mnd. etter omsorgsovertakelsen. Hadde han vært der fra starten, hadde det sannsynligvis ikke blitt noen omsorgsovertakelse i det hele tatt, antar jeg, siden han beskrives som særdeles kompetent.

Men det er nå en gang slik det er. Og jeg lurer på hva du mener er "normalsamvær? Gutten får jo bli kjent med faren sin hvis de treffes en gang i måneden, men hovedtilknytningen hans er jo til fosterforeldrene.

Gammel 19-09-12, 23:56   #6
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

hvorfor i all verden skal fosterforeldre/barnevernet kunne gjøre det?

Fosterforeldrene skal ikke kunne noe som helst. De har ingen partsrettigheter.

Det er også rimelig sjelden at samværsmengde overlates til barneverntjenesten etter en nemndssak - jeg tror knapt det forekommer -, så jeg kjenner at jeg har vanskelig for å mene så mye om fremstillingen.

(...jeg stusser mest over hvor usannsynlig god tid de ser ut til å ha i Nesna, jeg. )

Gammel 19-09-12, 23:59   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett dagens episode, men jeg så den forrige. Ut fra det lille jeg vet om denne saken så virker det for meg som det aller beste for denne gutten ville være å fortsette å bo i den familien han har vært hele livet sitt, og samtidig ha mer og mer kontakt med faren sånn at han blir en tydelig og viktig person for ham. Kanskje en slags delt omsorg etterhvert, som skilte folk har, så han kunne hatt god kontakt med alle? Jeg vet ikke hva som har skjedd i de to årene(?) fra faren fikk vite at det var hans barn, men siden han nå uansett har bodd et sted i 2,5-3 år så vil det jo være helt hjerterått å plutselig flytte ham bort fra dem han er glad i og kjenner som foreldrene sine. Det er veldig sørgelig fra den biologiske farens perspektiv også, han virker som han er veldig glad i gutten, men jeg kan ikke skjønne det hvis han tenker at det ville være ok for barnet å bare flytte ham tvert inn.

Det vil jo være som å flytte et hvilket som helst barn på den alderen bort fra familien sin.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.