Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker du ikke kan fatte at andre ikke liker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 14:12   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker du ikke kan fatte at andre ikke liker

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg blir alltid indignert når noen sier de liker Jane Eyre bedre enn Wuthering Heights. Jane-dama er jo bare så boooooooring.

Jeg innrømmer at jeg hadde deg i tankene, Divine. Tenk å ikke like Jane Eyre! Hvordan går det an?! Jane er ikke kjedelig, hun er full av vett og humor og integritet. Jeg liker den mye bedre enn Wuthering Heights, som er full av irrasjonelle og usjarmerende galninger. Og det var du som syntes Helen DeWitts The Last Samurai var intetsigende og uinteressant også, hva?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:18   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

. Jeg liker den mye bedre enn Wuthering Heights, som er full av irrasjonelle og usjarmerende galninger.

Det må være noe med gjenkjennelsesfaktoren.

Sitat:

Og det var du som syntes Helen DeWitts The Last Samurai var intetsigende og uinteressant også, hva?

Den var grei nok. Jeg må nok innse at den sikkert var for intellektuell for meg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:29   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må være noe med gjenkjennelsesfaktoren.

Jeg likte også Wuthering heights. Har ikke lest Jane Eyre

Gammel 11-04-07, 14:32   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste også overskriften feil, og satt klar med lista over bøker jeg ikke kan fatte at noen liker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:46   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg leste også overskriften feil, og satt klar med lista over bøker jeg ikke kan fatte at noen liker.

Hjeeeelp! Det gjorde jeg også.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:48   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan selvfølgelig ikke fatte at noen ikke kan like Dickens. Jeg får lyst til å begynne å gråte når noen sier at Great Expectations er en kjedelig bok.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:48   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia

Hjeeeelp! Det gjorde jeg også.

Men nå finnes det en egen tråd for dere.

Gammel 11-04-07, 14:32   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg liker også Wuthering Heights ganske godt, men det ville ikke falt meg inn å identifisere meg med Catherine (det trollet!) og forelske meg i Heathcliff. Jane og Rochester, derimot, se det er en annen sak! (Dette er selvsagt et av de aller beste kriteriene for hva som er gode bøker. )

Gammel 11-04-07, 14:35   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser skremmende mye av Divine-da-hun-var-ung i Catherine. Og Heathcliff gjør meg fortsatt helt mo i knærne.

Gammel 11-04-07, 14:40   #10
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker også Wuthering Heights ganske godt, men det ville ikke falt meg inn å identifisere meg med Catherine (det trollet!) og forelske meg i Heathcliff. Jane og Rochester, derimot, se det er en annen sak! (Dette er selvsagt et av de aller beste kriteriene for hva som er gode bøker. )

Jeg må bare si meg enig, igjen.

I Gerd Brantenbergs For alle vinder er hovedpersonen Inger au pair i Edinburgh. Hun kommer ikke spesielt godt overens med fruen i huset. Men en dag diskuterer de bøker over husarbeidet, og da utbryter fruen "Ah! Mr. Rochester!" med lidenskap. Etter det synes Inger det blir lettere å være der.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:44   #11
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket Ringenes Herre i bokversjon, men får kvalme-fornemmelser av de pompøse filmene. :grøss:

Da Vinci-koden er oppskrytt, men måtte jo leses etter å ha bli hypet så opp.
Jeg koste meg imidlertid mye mer med Madonna-gåten.

Gammel 11-04-07, 15:04   #12
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Da Vinci-koden er oppskrytt, men måtte jo leses etter å ha bli hypet så opp.
Jeg koste meg imidlertid mye mer med Madonna-gåten.

hehe jeg syntes Da Vinci-koden var riktig underholdende, men syntes Madonna-gåten var fryktelig teit.
Jeg undrer meg over det, for jeg synes Knut Nærum er veldig morsom. Men bøkene hans tiltaler meg ikke i det hele tatt. Både Litteraturhistorien hans (utrolig pubertal) og Døde menn går på ski (parodi på bla. Andre Bjerkes krim-bøker) var utrolig kjedelige og ikke-morsomme, etter min mening.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:35   #13
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg likte DaVinci-koden jeg da. :enkel:
Kan dog forstå at den ikke tiltaler alle.

Derimot jeg kan ikke fatte at noen ikke liker Hundre års ensomhet av Gabriel Garcia Marquez eller Sin mors datter av Marilyn French.

Serenity now

Sist redigert av LaLuna : 11-04-07 kl 14:37. Årsak: Fjernet de jeg ikke kan forstå at andre liker.
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:46   #14
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Sin mors datter av Marilyn French.

Den har jeg lest mange ganger.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:23   #15
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Tenk å ikke like Jane Eyre! Hvordan går det an?! Jane er ikke kjedelig, hun er full av vett og humor og integritet. Jeg liker den mye bedre enn Wuthering Heights, som er full av irrasjonelle og usjarmerende galninger.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 14:26   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Sånn på slutten av engelsk grunnfag demret det for meg at den Jane Eyre-boka jeg hadde kjøpt på loppis i England var en forkortet utgave. Jeg skjønte nemlig ingenting når foreleseren begynte å snakke om et kapittel som ikke fantes i boka mi. Så det kan hende at alt vettet og humoren var kuttet ut. For meg fremsto hun bare som døll, døll, døll. :måleseoriginalversjonen:

Gammel 11-04-07, 14:28   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Så det kan hende at alt vettet og humoren var kuttet ut.

Var det bare integriteten igjen?

Gammel 11-04-07, 14:29   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Var det bare integriteten igjen?

Nei, tror faktisk det var veldig lite igjen av den også.

Gammel 11-04-07, 18:46   #19
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Alkymisten? Er det den av han der Paulo Coelho? Eller er det tidlig Saabye Christensen? Eller blander jeg med Amatøren nå? Eller er Amatøren av noen andre? Litteratur er ikke min sterke side akkurat.

Gammel 11-04-07, 14:26   #20
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ringenes herre.

Tenk at det finnes noen som ikke liker den!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.