Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jeg blir provosert av barne-tv

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 20:49   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg blir provosert av barne-tv

Jeg liker ikke dorte og didrik. Det er kjedelig og intetsigende og ungene kjenner seg heller ikke igjen i det. Vi har ikke falt For virre nøff heller, peppa gris derimot, det liker vi! Herlig humor og foreldre som ikke tar seg selv seriøst og faktisk leker med ungene sine.

Jeg synes faktisk man må tåle å høre pokker i en barnefilm altså. Knerten skildrer jo virkelige mennesker og unger utforsker denne delen av språket også. Har dere ikke sett den episoden med Emil i lønneberget, da han lærer lille Ida hva hun absolutt ikke må si.

Gammel 21-08-12, 21:36   #2
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg liker ikke dorte og didrik. Det er kjedelig og intetsigende og ungene kjenner seg heller ikke igjen i det. Vi har ikke falt For virre nøff heller, peppa gris derimot, det liker vi! Herlig humor og foreldre som ikke tar seg selv seriøst og faktisk leker med ungene sine.

Den tiden da Uki, peppa og Timmitid gikk! :drømme:

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:39   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Den tiden da Uki, peppa og Timmitid gikk! :drømme:

Jepp, perfekt kombo. På søndag var det jo en kjempelang episode med Timmy, var det ikke?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 21:45   #4
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jepp, perfekt kombo. På søndag var det jo en kjempelang episode med Timmy, var det ikke?

Og den hadde jeg ikke sett før!
Ikke lille heller forresten!
-----
Men sånn på ordentlig. Det er virkelig ikke noe poeng å si ord som pokker på barne-tv. Det er jo laget etter 2010(?) til sammenligning med Hans og Grete som er laget for "hundre" år siden eller noe. (edit: 1812 faktisk)
Jeg er hvertfall ikke med på at dette er nåtidens måte å snakke på.

Gammel 21-08-12, 22:14   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av -Nj-, her.

Og den hadde jeg ikke sett før!
Ikke lille heller forresten!
-----
Men sånn på ordentlig. Det er virkelig ikke noe poeng å si ord som pokker på barne-tv. Det er jo laget etter 2010(?) til sammenligning med Hans og Grete som er laget for "hundre" år siden eller noe. (edit: 1812 faktisk)
Jeg er hvertfall ikke med på at dette er nåtidens måte å snakke på.

Jeg tenker som så at barnetv skal gjenspeile noe av den kulturen vi lever i og den virkeligheten som barn befinner seg i. Utforskning av språk er en stor del av dette og språkkompetanse er en viktig del av dette. Språkkomptanse innebærer, blant mye annet, at man kjenner til ulike måter å utrykke seg på, på sitt eget morsmål.

Man må jo gjerne snakke med barna om hvilke ord en ønsker at de skal bruke og at bruk av ord kan vekke ulike følelser hos ulike mennesker. Det vil det være mye læring i, men å skjerme barna for dette vil for det første ikke fungere. Barnekulturen er litt som ringen i ringenes herre. " It has a will of it's own". Barn lærer altså av hverandre. Ved å skjerme barna mister man bare mulighetene til å ha gode samtaler med dem om dette. De lærer fort nok at noe ikke er greit å snakke om hjemme.

Jeg vil faktisk hevde at slik skjerming, der man fjerner alt som ikke er hyggelig eller moralsk korrekt er en gammeldags måte å drive oppdragelse på. Det er å skyve barns perspektiver, opplevelser og erfaringer under teppet i stedet for å ta dem på alvor.

Sist redigert av Meissa : 21-08-12 kl 22:23.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 22:22   #6
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg tenker som så at barnetv skal gjenspeile noe av den kulturen vi lever i og den virkeligheten som barn befinner seg i. Utforskning av språk er en stor del av dette og språkkompetanse er en viktig del av dette. Språkkomptanse innebærer, blant mye annet, at man kjenner til ulike måter å utrykke seg på, på sitt eget morsmål.

Man må jo gjerne snakke med barna om hvilke ord en ønsker at de skal bruke og at bruk av ord kan vekke ulike følelser hos ulike mennesker. Det vil det være mye læring i, men å skjerme barna for dette vil for det første ikke fungere. Barnekulturen er litt som ringen i ringenes herre. " It has a will of it's own". Barn lærer altså av hverandre. Ved å skjerme barna mister man bare mulighetene til å ha gode samtaler med barna om dette. De lærer fort nok at noe ikke er greit å snakke om hjemme.

Jeg vil faktisk hevde at slik skjerming, der man fjerner alt som ikke er hyggelig eller moralsk korrekt er en gammeldags måte å drive oppdragelse på. Det er å skyve barns perspektiver, opplevelser og erfaringer under teppet i stedet for å ta dem på alvor.

Jeg er totalt klar over at de lærer fra andre og det kan jeg ikke styre på den måten.
Jeg kan jo såklart slå av barnetv i "frykt" for å høre slike ord for å skjerme, men igjen syns jeg barnetv burde være en arena uten det.
Nå scrollet jeg opp fordi jeg ble usikker hvilket program det ble sagt pokker i. var det knerten? Jeg trodde det var snakk om dorte og didrik og det er jo for barn fra 1år og oppover.
Hvilken aldersgrense har knerten? Eller tilpasset til?

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.