Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frukt i matboksen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 13:27   #221
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frukt i matboksen

Jeg sier ikke heller at det er et must, men det forundrer meg at det kan fremstå som så problematisk for andre.

Gammel 20-08-12, 13:50   #222
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Utrolig irriterende artikkel. Jeg er temmelig langt fra å være innovativ, men bento- boks har vi hatt i flere år. Og ikke få meg til å snakke om utrrykket "designermatpakker".

Huff, vi kvinner, altså!

Jeg fatter ikke at noen bær og agurkstjerner kan provosere så mye.

Gammel 20-08-12, 14:31   #223
Alias
Med nebb og klør

Alias sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Det provoserer kanskje fordi vi som foreldre møter en veldig smal korridor for hva som er "godkjent" når det kommer til matpakke? Den skal ikke inneholde to skiver med hvitost, da er vi dårlige foreldre som ikke bryr oss om at ungen angivelig syns dette er tragisk å spise. Den skal heller ikke inneholde frukt vi ikke kan uttale navnet på eller gud-forby hjerteformet agurk. Er det ikke et foreldreforum som forteller oss dette, så er det tabloidiserte media eller enda bedre (jeg reagerte også på den barnehageansatte som kommenterte andre foreldres matpakker, rine) en av de som jobber i institusjonen ungen din er i. De aller fleste foreldre ønsker det beste for sitt barn og har sikkert barnets behov som fokus også når matpakken smøres, men er man en smule oppegående er det ikke til å unngå å få med seg fokuset på dette.

Gammel 20-08-12, 14:38   #224
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Og så kjenner jeg at denne tråden har gitt meg ørlite dårlig samvittighet over at jeg sender med mine småspiste og lite matglade barn "snobbefrukt og -bær" som oppskåret melon, ferskenbiter, fersk ananas, blåbær og jordbær, mens jeg bidrar til den felles fruktkurven med skarve bananer, epler, druer og pærer. Synes dere dette er kjipt av meg?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:53   #225
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det er mye dilling rundt barn og mat, og jeg synes det er mye dill rundt matpakkene også. Det er ikke noe jeg plages med, men jeg tror det er en ulempe at en del barn ikke kan spise helt vanlig hverdagsmat av typen brødskiver - jeg er også enig i at "meg og mitt" har tatt overhånd mange steder.
Jeg er generelt lite opptatt av å dille med barn og mat, men det kommer nok like mye til syne gjennom måltider hjemme som gjennom matpakka.

Derimot reagerte jeg i starten her på at det nærmest blir omtalt som snobbete å gidde å gjøre noe annet enn bare å smelle sammen to skiver. Det er nå en gang anbefalt med frukt og grønt ved siden av måltidet, og har man barn som ønsker og spiser dette, synes jeg vel det bør gå an å putte noe oppi.

Jeg reagerer ellers mest i tråden på at man forsvarer gode bær og god frukt med at barnet er småspist. Mine barn får bær og god frukt nettopp av motsatt grunn; til vanlig spiser de mye helt vanlig mat som ikke er så spennende så jeg liker å supplere med litt ekstra.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:56   #226
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg reagerer ellers mest i tråden på at man forsvarer gode bær og god frukt med at barnet er småspist.

Min erfaring tilsier at de helt klart spiser mer av for eksempel brød når jeg "pynter" med fristende bær og frukt. Er det et greit nok argument?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 14:59   #227
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

jeg tror det er en ulempe at en del barn ikke kan spise helt vanlig hverdagsmat av typen brødskiver

Hvorfor er det bare brødskiver som er "helt vanlig hverdagsmat"? Hva er så uvanlig med å spise salat, omelett eller kalde fiskekaker til lunsj? Jeg ser ikke helt hvorfor man skulle bli et bedre menneske av å spise brødskiver til tre av dagens fire måltider, og hvorfor et variert kosthold sees på som snobbete, luksus eller bortskjemthet.

Gammel 20-08-12, 15:04   #228
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Hvorfor er det bare brødskiver som er "helt vanlig hverdagsmat"? Hva er så uvanlig med å spise salat, omelett eller kalde fiskekaker til lunsj? Jeg ser ikke helt hvorfor man skulle bli et bedre menneske av å spise brødskiver til tre av dagens fire måltider, og hvorfor et variert kosthold sees på som snobbete, luksus eller bortskjemthet.

Dette er et norsk fenomen. Jeg ser at mange familier fra andre land kan slite litt med å finne ut av denne matpakkekulturen vår.

Selv i vårt naboland sverige er det ikke vanlig å spise brødskiver til lunsj.

Gammel 20-08-12, 15:05   #229
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var underernært som barn fordi jeg ikke likte brødskiver. Jeg tror det kun hadde vært en fordel om jeg da hadde fått annen mat med meg, enn at man ikke hadde sett alternativer til brødskiver.

Jeg syns ikke det er et problem at barn ikke spiser brødskiver, selv om det selvsagt er enklere om de gjør det (i Norge).

Vi var i USA i sommer, og Hiawatas påleggsregister består av leverpostei, brunost, salami og kaviar. Derfor måtte jeg tenke kreativt rundt frokostene hans, og han spiste da ofte en granola bar, litt yoghurt og en bolle oppskåret frukt. Kanskje det til og med var sunnere enn brødskivene han spiser her hjemme. Faktisk hadde vi hatt et større problem på tur om det kun var brødskiver han likte, det er omtrent bare i Norge vi spiser brødskiver i så stor mengde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:07   #230
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apan: Det er jo nettopp det jeg ikke liker. At hverdagsmat skal være så snevert at alt annet enn brødskiver blir pretensiøst. Mine får mye fiskeburgere i matboksen, og det kvalifiserer i aller høyeste grad som hverdagsmat her. Det er jo ikke sånn at jeg bestiller inn russisk kaviar og trøfler til matboksene deres. Det er helt greit at noen spiser brødskiver, og det burde være helt greit at noen spiser noe annet.

Gammel 20-08-12, 15:29   #231
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså... matpakkepress? Virkelig?

Med mindre man velter seg i matpakkeprat på Internettet, så vet man jo ikke hva andre unger spiser. Jeg har aldri kikket i matboksene på skolen. Ved levering i barnehage så kan det hende noen bokser har vært åpne, men det er vel de færreste som går rundt og gransker innholdet.

Gammel 20-08-12, 15:33   #232
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det er tydelig at mange voksne henger seg opp i matpakker hos andre voksne også, jeg har fått min del av himling og kommentarer for "rare" ting i matpakken. En kollega hang seg fullstendig opp i at jeg hadde brødvafler og syntes tydeligvis det var veldig ekstravagant og usunt, enda jeg forklarte ham tre ganger at de var lagd av havregryn og vann og tatt med fordi jeg ikke kunne spise brød på det tidspunktet. For meg er hverdagsmat mye mer enn brødskiver, ellers hadde jeg slitt. Vesla spiser gjerne brødskivene sine, men blir også fornøyd av litt bær, frukt, agurk eller fiskekake, så da kan hun jaggu få det uten at jeg føler at jeg gir henne vaner som kommer til å føre til at hun ikke kan finne seg til rette i samfunnet.

Om noe har denne tråden gitt meg en ubendig trang til å kjøpe pepperkakeformer og begynne å lage stjerner og hjerter av ting. Jeg ser at en utbredt bruk av "designmatbokser" kan føre til et press og muligens si noe om klasseskiller, men jeg tror neppe det er et så omfattende problem som Dagbladet og en del andre skal ha det til.

Gammel 20-08-12, 15:35   #233
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Men altså... matpakkepress? Virkelig?

Med mindre man velter seg i matpakkeprat på Internettet, så vet man jo ikke hva andre unger spiser. Jeg har aldri kikket i matboksene på skolen. Ved levering i barnehage så kan det hende noen bokser har vært åpne, men det er vel de færreste som går rundt og gransker innholdet.

Ja, det lurte jeg også på. Jeg har kun sett hva de adnre får de dagene jeg var der og satt ved bordet da de spiste, og selv da fulgte jeg minimalt med og var ikke spesielt interessert i hva de spiste.

Gammel 20-08-12, 15:35   #234
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at min unge er spesielt meddelsom. Hun kan fint bruke en ettermiddag på å fortelle om alle matboksene til alle i klassen om hun finner det for godt, så jeg syns ikke det er så merkelig at man kan føle et visst press hvis de har barn som forteller masse fra skolehverdagen.

Min eldste er forøvrig ikke særlig glad i brød, så hun kommer ofte med forslag om hva hun kan ha med i matpakken. Gjerne da inspirert av de fineste matpakkene i klassen.

:føler et visst press, men sover godt om natten og er ikke sint på samfunnet for det om:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:40   #235
ingling

ingling sin avatar

Standard

Ja, det er sikkert annerledes med skolebarn / større barnehagebarn, altså. Min sier jo ikke så mye enda.

Gammel 20-08-12, 15:42   #236
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen av mine unger har noen gang nevnt hva andre har i matboksen, med unntak av en i Pøbeln sin klasse som visstnok skal ha sjokolademelk hver dag.

Jeg lot meg ikke presse av det altså.

Gammel 20-08-12, 15:42   #237
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt skolebarn har aldri fortalt noe som helst om hva andre barn har med seg. Bortsett fra en gang jeg spurte etter en tråd her inne, og da var det litt forskjellig. Restemat, brødskiver, frokostblanding og slike ting. Jeg har ogå spurt om andre har kommentert de formede eggene hans (ikke for å sjekke om de var misunnelige, men om noen mente de var barnslige) og da har han svart "nei, jeg spiser dem jo!" litt forundret.

Gammel 20-08-12, 15:45   #238
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare matboksene jeg får referater om heller. Ingenting er for smått til et lite foredrag under middagen ser ut til å være Veslas motto.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 15:46   #239
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ingenting er for smått til et lite foredrag under middagen ser ut til å være Veslas motto.

Sounds like my kinda girl!

Gammel 20-08-12, 15:47   #240
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg er lykkelig uvitende om de andres matbokser. Kanskje de faktisk spiser russisk kaviar og trøfler, alle mann.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.