Sv: Au pair og arbeids(u)vilje
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Jeg synes den regelen om at de ikke kan ha barn er helt tullete:
1. Skal norske unge mødre nektes å dra utenlands på kulturutveksling uten barn? Er ikke fedrene bra nok?
2. Er det bedre å betale unge jenter som ikke trenger pengene, enn å betale dem som har forsørgeransvar og har god bruk for dem?
3. Er det bedre at de er au pair/ "husslaver" i Quatar enn at de er au pair her?
4. Er det bedre at de lyver om at de har barn?
.....litt sånn kort oppsummert.
1. Nå tror jeg ikke det er det å være au pair i utlandet uten barna sine som er norske småbarnsmødres store drøm, men jeg synes ikke det hadde vært et problem med et slikt forbud hvis det måtte til for å forhindre at au pairer med barn fra fattige land reiser fra barna sine og hit, for å motta en etter norsk lønnsstandard liten sum per måned.
2. Hvis en person reiser fra barnet sitt i behov av penger for å forsørge det, så bør vedkommede tilbys full jobb til en vanlig norsk inntekt. Ikke et skalkeskjul via dårlig betalt au pair ordning. Au pair ordningen er ikke en ordning lagt til rette for "folk som trenger penger", det er et opplegg for kulturutveksling. Jeg synes det er veldig rart å skulle tenke på ordningen som en del av u-hjelpsprogrammet vårt.
3. Med en slik tankegang så kan man jo tenke seg mange artige scenarier. "Er det bedre at vedkommede blir utsatt for sosial dumping i Sverige enn i Norge? Nei, det er det ikke. Da legaliserer vi sosial dumping. "
4. Hvorfor spør du om dette, egentlig? Skulle noen liksom svare at det er best at folk lyver for å oppnå et gode ulovlig?