|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventinger til uttaleTaien: Uttaler dere e-en også? Trykk på første eller siste stavelse? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
På vei
Sv: Navn og forventinger til uttaleEne jenta vår har et navn som skal uttales akkurat som det skrives, men det er en litt uvanlig variant av et ganske vanlig navn. Det er veldig mange som sier navnet feil, enten sier de den vanlige varianten, eller så sier de en mellomting eller noe. Det skulle ikke være så veldig vanskelig egentlig, det er bare å lese det som står eller lytte. Selv etter korrigering kan enkelte fortsette å si feil. Problemet er at jenta tar det tungt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Navn og forventinger til uttale
Sånn er det med lillesøster her også. Navnet skal uttales akkurat som det er stavet, men de fleste greier bytte om en bokstav og legge til en annen. Selv etter korrigering blir det ofte feil og jeg lurer på om folkene er litt dumme.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Navn og forventinger til uttaleNå ble jeg kjempenysgjerrig på alle disse navnene dere nevner. Kan dere prikke meg om navn? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Navn og forventinger til uttaleDette er bittelitt på siden, men hva med navn som Maren/Karen hvor det er helt vanlig med to ulike uttalemåter? Jeg har nemlig merket meg at folk som kommer fra et område hvor det er vanlig å uttale navnet på en bestemt måte insisterer på å bruke denne uttalemåten til tross for at personen har presentert seg ved å bruke den andre uttalemåten. Er det like feil å konsekvent kalle noen "kaarn" (hvis det er det som er vanligst for deg) til tross for at hun presenterte seg som, og foretrekker å bli kalt, "karEn" som det er å insistere på å kalle Andrè for Andræ?
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Eg har bare konkludert med at Maarn og Maren er to ulike namn og at det ikkje ville vore aktuelt for meg å kalle ei jente som skal vekse opp på Austlandet for Maren. Det same gjeld Annersh/ Anders - det blir så ulikt i dialektforskjellen at det kun er brukandes dersom ein veit at ein skal bu på ein kant av landet heile livet. Og det veit ein jo ikkje. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
lettere utlada
|
Det er jo det samme som Eva og Elin. Her er det også to betoningsmåter.
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hvis noen kommer til meg og sier at de heter Maren (uttalt med R) ville jeg allikevel uttalt det som maarn frem til noe annet ble presisert for meg. Det er rett og slett sånn man sier det navnet her jeg bor og jeg ville antatt at de kom fra et annet sted og at det var grunnen til at de uttalte det med R.
|
|
|
|
#10 |
|
Stabilt ustabil...
|
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011 Sist redigert av Høyt&Lavt : 10-08-12 kl 00:39. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Navn og forventinger til uttaleStusser også når jeg ser navn som regelrett ser feilstavet ut - som Andrè... Som Tjorven tenker jeg også når man skriver det navn svært annerledes som forundrer det meg heller ikke at det uttales annerledes.
|
|
|
|
#12 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|