Sv: Kresen i matveien
Negativt fokus ved matbordet er noe jeg er sterkt i mot, og tror det er opphavet til mye av spiseforstyrrelser rundt om kring. 
Vi har fokus på å ha det hyggelig rundt bordet. Det blir laget EN middag, men man får velge om man vil spise den eller få en brødskive i stedet. Så koser vi oss med hyggelig snakk, og oppfordrer til å smake når ungene ikke vil det, med mildt press en sjelden gang, men stort sett blåser vi i om ungene spiser lite/mye/ingenting. De ser sunne og friske ut, derfor tror jeg at de får i seg det de trenger. Selv om ingen av de spiser grønnsaker, og eldste spiser ikke kjøtt og yngste ikke poteter/ris/pasta. Noen ganger spiser ingen av de noen ting til middag. Men de får iallfall ikke et anstrengt forhold til mat, tror jeg. 
Det de ikke får velge er å spise ubegrensede mengder av en ting fordi de ikke liker noe annet. Har vi 8 kjøttkaker, så er det max 2 til hver, før man evt kan få mer hvis det er mer igjen til slutt. Man kan ikke da velge å droppe poteter og mase om å få kjøttkake nummer 3, liksom.