Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synd på meg som ikke tror på gud?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-07, 01:38   #1
Heidi
Vaffel

Heidi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: Synd på meg som ikke tror på gud?

Jeg synes at folk skal få ha sin religion og ikketro for seg selv, uten at andre må prakke på deg med sin bedrevitenskap.
Tanten min er prest, og onkel er troende. Mamma er oppdratt med et kristent syn, men synes mye er overdrevent. Jeg er en ikke-troende, og oppdratt til å dra egne konklusjoner. Tanten min aksepterer dette fullstendig, og vi deler ulike syn på livet uten å måtte preke om hvem som lever best. Hun synes faktisk at det er spennende at ikke alle er like, og støtter bl.a de homofile helt ut.

Men for å gi et eksempel;

Min mor så seg lei av Jehovas vitner forleden, ikke at hun ikke aksepterer deres tro, men måten de absolutt skal frelse andre på.
Vel, de ringte på og hun spurte pent om de ikke var Jehovas? Joda, de kom for å frelse, gi fra seg bøker og alt det vanlige som Jehovas gjør. Så utbrøt min mor; "Nei, vi er ikke interesserte. Vi er nemlig muslimer."
Det funket faktisk. De pakket sakene sine og gikk. Mistet helt munn og mæle.
Jeg tror ikke de helt visste hvordan de skulle kunne omvende en muslim. Hadde hun sagt at hun var kristen, vet jeg de aldri hadde gitt seg.

Forresten... Mormonere er kjekke.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 07:49   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke kristen, og har vel egentlig ingen tro. Men om jeg MÅTTE velge en religion og forholde meg til, så hadde jeg valgt Wicca/Paganisme. Jeg har, uten å være bevist på det, fulgt deres "regler" så og si hele mitt liv. Jeg tror på det gode og onde i mennesket, på vår makt over naturen, og dens makt over oss. I mine øyne er djevelen et bilde på det onde i oss, og ikke en egen "person". Noen Gud har jeg ikke, men i Wicca er det månen og solen som er guden og gudinnen. (Se bare hvilken kraft de har på jorden.)

Jeg syns ikke synd på de som ikke tror, og jeg synes heller ikke synd på de som gjør det.

Da jeg var yngre ønsket jeg meget sterkt å "høre til" et sted, så jeg utforsket diverse religioner, menigheter og trosretninger, men ingen stemte for meg. Bortsett fra Wicca. (Det går an å være ikke-praktiserende der også. ) Jeg klarte bare ikke tro på Gud, selv om jeg gjerne ville. På en måte er jeg litt misunnelig på min kristne venninne. Jeg ser hvilken støtte hun har i sin tro, og jeg ser at det er en stor trøst for henne, et fast holdepunkt i livet. Men jeg klarer bare ikke tro selv. Men det er da ikke synd på meg?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 09:57   #3
alphaMale
The Million Dollar Man

alphaMale sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
alphaMale er litt kulalphaMale er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Jeg tror ikke de helt visste hvordan de skulle kunne omvende en muslim. Hadde hun sagt at hun var kristen, vet jeg de aldri hadde gitt seg.

Det er en aldri så liten mulighet for at de som kom på besøk hadde hørt den før, og koblet sammen utsagnet med hvem de snakket med, samt muligens kroppspråk osv. Det er altså mulig at de rett og slett innså at her var det ingen mulighet, og heller gikk videre...
Min svigerfar er Jehovas Vitne, og en av verdens hyggeligste og mest interessante menn. Han har omvendt fler muslimer enn kristne...

I mine øyne generaliserer du her, og med din bakgrunn burde man kunne forvente bedre enn det...

Safran: Stakkars deg. Svigerfamilien din er et "interessant" studium...

- Friends help you move, REAL friends help you move bodies.
alphaMale er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:23   #4
Heidi
Vaffel

Heidi sin avatar

Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av alphaMale, her.

Det er en aldri så liten mulighet for at de som kom på besøk hadde hørt den før, og koblet sammen utsagnet med hvem de snakket med, samt muligens kroppspråk osv. Det er altså mulig at de rett og slett innså at her var det ingen mulighet, og heller gikk videre...
Min svigerfar er Jehovas Vitne, og en av verdens hyggeligste og mest interessante menn. Han har omvendt fler muslimer enn kristne...

I mine øyne generaliserer du her, og med din bakgrunn burde man kunne forvente bedre enn det...

Safran: Stakkars deg. Svigerfamilien din er et "interessant" studium...

Jeg har mange venner med ulike religioner, og generaliserer ingen av dem. Jeg respekterer dem på lik linje som alle andre, så fram til at de respekterer at jeg ikke ønsker å bli prakket på troen deres. Vær en venn, og for all del ikke frels meg fra det onde. Vil jeg bli Jehovas, muslim, buddist eller whatever, kan jeg sikkert tisse selv.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 10:27   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange venner med ulike religioner, og generaliserer ingen av dem. Jeg respekterer dem på lik linje som alle andre, så fram til at de respekterer at jeg ikke ønsker å bli prakket på troen deres. Vær en venn, og for all del ikke frels meg fra det onde. Vil jeg bli Jehovas, muslim, buddist eller whatever, kan jeg sikkert tisse selv.

Hvis noen har trukket i tvil din evne til å tisse på egenhånd, skjønner jeg jo selvfølgelig at du ble provosert. Og at det da var sjempesmart å si at du tilhørte en skummel religion for å slippe unna.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 10:09   #6
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Synd på meg som ikke tror på gud?

Jeg synes at folk skal få ha sin religion og ikketro for seg selv, uten at andre må prakke på deg med sin bedrevitenskap.

Jeg er ikke-troende, snuppa er ikke døpt og vi er utmeldt av statskirken, ingen i familien har noen gang sagt noe på det heldigvis.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.